Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetHälsa
LÖRDAG 10 APRIL 1999
  


Ju längre tiden går desto mer tar tyngdlagen ut sin rätt och ansiktet söker sig nedåt. Ovan syns hur utseendet förändras under de 25 åren mellan 30 och 55.
Foto: MATS FOGEMAN
Ingen stoppar tiden – eller?
Kriget mot åldrandet förs med vitaminer
Amerikanska forskare tror att man kan sluta åldras genom att proppa i sig vitamintabletter.
  Svenska forskare tror att det är viktigare att ha kompisar och ett skojigt jobb.
 medicin
I Jean Carpers bok Sluta åldras nu kan man läsa att åldrandet är ”ett onaturligt mänskligt tillstånd som i förbluffande hög grad kan förebyggas och behandlas”.
  Jean Carper har dammsugit universitet i USA och andra delar av världen efter studier som stödjer tesen att åldrandet i stort sett kan stoppas med hjälp av mycket höga doser antioxidanter.

Farliga radikaler
  
Det handlar om ungdomens fiende nummer ett – de fria radikalerna.
  Grovt förenklat kan man säga att de fria radikalerna är en biprodukt som bildas när cellerna förbrukar syre.
  De har dels en livsuppehållande uppgift när de bekämpar infektioner, dels är de förödande när de angriper celler, får fett att härskna, proteiner att rosta, cellmembran att perforeras och genetisk kod att förstöras.
  Enligt Jean Carper menar många forskare att skadorna på cellerna ackumulerar med stigande ålder och gör att vi blir mer mottagliga för åldrandets sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och försvagning av immunsystemet samt
en rad olika funktionsstörningar.
  De fria radikalerna kan bekämpas med antioxidanter av olika slag.
  Antioxidanterna sätter stopp för de fria radikalernas kaotiska förstörelse och håller alltså cellerna unga längre.
  Antioxidanter finns i maten. C-vitamin, E-vitamin, betakaroten, magnesium, selen, glutation och Q10 är några exempel.
  Eftersom vi i västvärlden äter så onyttigt får vi tveklöst i oss alldeles för lite antioxidanter – vilket är en bidragande orsak till att vi blir sjuka. Men det finns även mängder av andra orsaker till sjukdomar. Gener. Stress. Olycka. Övervikt. Rökning.
  Vilken som är den största boven i dramat vet man inte med säkerhet.
  Än så länge krävs betydligt mer forskning över längre tid för att läkare ska våga rekommendera stora tillskott av antioxidanter.
  Hittills är det heller inte bevisat att det verkligen går att få i sig antioxidanterna i tablettform.

Rökare lever kortare
  
Däremot är man på det klara med att det är viktigt att äta rätt och att rökning och övervikt helt klart förkortar livet.
  I väntan på svar håller sig de svenska forskarna till kostcirkeln och ett trevligt, utvecklande leverne.
  De amerikanska däremot vräker i sig tillskott för att vara på den säkra sidan.


Fisk för hjärtat och jordgubbar för fertiliteten
Här är de viktigaste vitaminerna för att bekämpa
åldrandet enligt Jean Carpers ”Sluta åldras nu”:

Q10
Finns framförallt i: fet fisk
Påstås: skydda artärerna, stärka hjärtmuskeln, sänka blodtrycket, stärka immunfunktionerna, skydda hjärnan mot til exempel alzheimers, förlänga ungdomen.
Daglig dos: 30 milligram.

BETAKAROTEN
Finns till exempel i:
morötter, aprikoser, endiver, spenat, cantaloupemelon, pumpa, mangold och grönkål
Påstås: hindra cancer, förebygga hjärtinfarkter, förebygga stroke, stimulera immunförsvaret.
Daglig dos: 10 till 30 milligram.

E-VITAMIN
Finns i: vegetabiliska oljor (sojaböns-, solros- och majsolja) nötter och frön, fullkorn och vetegroddar.
Påstås: hindra åderförkalkning, minska risken för hjärtinfarkter, föryngra immunsystemet, motverka cancer, lindra ledgångsreumatism, uppskjuta grå starr, fördröja åldrandet hos hjärnceller och blod.
Daglig dos: 100 till 400 IE (internationella enheter).
  
C-VITAMIN
Finns framförallt i: paprika, cantaloupemelon, papaya, jordgubbar, svarta vinbär, kål, citrusfrukter, kiwi, tomater.
Påstås: Vaccinera mot cancer, skydda blodkärlen, stärka immunförsvaret, förbättra spermiekvaliteten och återställa fertiliteten hos män, förebygga lungsjukdomar, motverka sjukdomar i tandköttet, förebygga grå starr.
Daglig dos: 250 till 1 000 milligram.
  
GLUTATION
Finns till exempel i:
avokado, vattenmelon, sparris, grapefrukt, potatis, jordgubbar och tomat.
Påstås: föryngra immunsystemet, blockera allmänna cellskador, slå sönder farliga fetter, förebygga diabetes,
Daglig dos: 25 till 50 milligram.