"Det är roligt att röra på sig"

HÄLSA

Beatrize Jegemyr, 42, studerande, 168 cm, 60 kg

Sätt Beatrize på motionscykeln. Sätt på MTV.

Sedan rasar kilona.

Foto: Fick nog. Efter tre graviditeter hade Beatrize Jegemyr lagt på sig extrakilon. Vändpunkten kom när hon fick ryggskott. i dag tränar hon regelbundet.

Har du också tröttnat på motionscykeln som bara står och skräpar därhemma? Läs det här så kanske motivationen kommer tillbaka!

Beatrize Jegemyr från Uppsala har själv befunnit sig längst därnere på botten, då allting bara kändes tungt och hopplöst. Hon skrev till oss på Kropp & Hälsa, för att peppa andra.

Så här berättar Beatrize:

”Jag har alltid rört mig mycket. Joggat, åkt skidor, skridskor, vindsurfat och tränat karate.

Fick tre barn i rask takt, och ingen tid till träning. Kilona bara byggdes på efter varje graviditet.

En dag fick jag ryggskott också. Sjukgymnasten föreslog styrketräning. Det blev vändpunkten. I dag tränar jag tre dagar i veckan hemma på min motionscykel. Jag cyklar motsvarande 1,5 mil varje gång och det ger en bra viktminskning.

Investera i en bra modell

Skaffa gärna en modell med display där du kan se hur många kalorier du förbrukar. Min cykel har även rörliga handtag så jag kan träna armarna samtidigt. Dessutom peppar jag mig själv med att cykla framför tv:n. MTV spelar oftast musik som är medryckande.

Tänk att det är roligt att röra på sig! Bestäm dig för att du ska träna ett visst antal dagar i veckan. Skriv upp vilka aktiviteter du har gjort. Variera träningen så att du kommer på vad som passar just dig.

Ät efter tallriksmodellen (halva tallriken med grönsaker). Byt ut vitt bröd mot mörkt. Ta bort alla sötsaker. Börja läsa innehållsförteckningen på alla livsmedel. Du kommer att bli förvånad över hur mycket socker vissa livsmedel innehåller. Köp bara färskpressad juice”.

Behöver man tillägga något? Nä.

SÅ GÖR JAG

Tomas Sjöman

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning