De gick ner - och höll vikten

HÄLSA

Bantarna berättar: Så gick det till

MALMÖ. Svårt att hålla vikten?

Det är ett problem de flesta bantare upplevt.

Här ger fyra rekordbantare tips på hur de klarat kampen mot kilona.

Foto: RASADE 83 KILO Anna Fryksmo från Malmö vägde 147 kilo. Med motion, styrketräning, grönsaker och regelbundna mål har hon mer än halverat sin vikt.

Att gå ner till idealvikten är inte lätt, men inte heller det svåraste. Svårigheten är att behålla den.

Aftonbladet har pratat med två kvinnor och två män som lyckats. De har samtliga tidigare utsetts till Årets viktväktare eller varit med i finalen.

Ät tre huvudmål

För att undvika att vågen åker jojo i framtiden gäller det redan före bantningen att planera för hur man ska hålla vikten.

- Redan då ska man ställa in sig på att uppnå viktstabilitet. Två saker jag rekommenderar är att man fortsätter äta tre huvudmål om dagen - frukost, lunch och middag - och att man väger sig regelbundet, säger dietisten Josefine Jonasson.

”Håll fast vid vanorna”

Karin Nileskog är kost- och utbildningsansvarig på Viktväktarna och hjälper dem som gått ner i vikt.

- Det gäller att hålla fast vid de bra vanorna man skaffat sig. Att sluta äta när man är mätt och inte börja äta först när man är vrålhungrig.