3. Minska kalorierna till 60-talsnivå

Foto: SMAL PÅ NATURLIG VÄG. En av förklaringarna till varför vi var smalare på 60-talet är att vi åt mindre portioner och inte tog mer när talllriken var tom.
HÄLSA

A: Se över din konsumtion

Återgå till 60-talets konsumtionsnivå. För att uppnå det målet ska du äta mindre, kanske hälften, av följande mat:

Pasta, makaroner och spagetti

Friterad mat

Färdiglagad mat

Färdiglagade såser

Läskedrycker

Grädde

Vitt bröd

Kakor, bullar och konditorivaror

Popcorn och ostbågar

Kaffebröd

...däremot ska du börja äta mer av:

Knäckebröd

Havregryn

Fisk

Magert kött, renkött och viltkött

Lätt- och minimjölk

Mineralvatten och vanligt vatten

Lättöl i stället för starkare öl

B: Träna fram bra matvanor

Köksmått fanns tidigare i alla hem. Stoppa det ohämmade inflödet av kalorier, börja mäta och väga maten igen.

Detta behöver du:

Köksmått och köksvåg.

Stora vattenglas. Hjälp kroppen att få i sig tillräckligt med vatten.

Måttband, papper och penna. Anteckna vad du stoppar i dig varje dag, fyll i din vikt varje vecka.

Fundera ut vad som stressar dig att äta i onödan.

Undvik att fokusera ditt umgängesliv kring mat. Den föda som smyger sig in via vårt sociala liv är ofta fetare, sötare och lömskare.

Ta inte din tillflykt till den sekundkorta njutningen av mat, godis och konfektyr. Priset för detta är skyhögt jämfört med de ytterst begränsade sekunderna av välbehag.

Källa: ”Bli naturligt smal med 60-talsmetoden” av Jan Kallberg (Optimal förlag)