Maten som får dig att sova

Publicerad:
Uppdaterad:

Det ska du stoppa i dig för att hitta John Blund

Foto: Thinkstock

Svårt att sova? Ät dig till bättre sömn!

Här är dietisttipsen på mat och snacks som hjälper dig hitta John Blund. Och några varningar kring vad du ska undvika att mumsa före läggdags.

Tick, tack… Tick, tack… Klockan går. Du testar olika liggställningar, går på toaletten och öppnar fönstret för att släppa in luft. Men inget hjälper. Sömnlösheten är ett faktum. Känner du igen dig? Då vill du antagligen gärna slippa att hamna i de där trassliga lakanen med de malande tankarna i huvudet.

I Daily Mail tipsar dietisten Frida Harju om hur du kan äta dig till bättre sömn och varnar för vad du bör undvika, om du vill sova gott om natten.

Här är listan med maten som tar dig till drömmarnas land:

Quinoa: Hälsosamma kolhydrater som quinoa, brunt ris och fullkorn kan vara till hjälp för dig som vill ha bra sömn. De hjälper kroppen att transportera tryptofan till hjärnan. Trypofanet i sin tur förvandlas till serotonin, som gör att vi känner oss trötta. Men quinoa hjälper även musklerna att slappna av. Anledningen är de höga halterna av magnesium och protein, som finns i kolhydraten.

Bananer: Innehåller också magnesium, men även ämnet kalium, som både två får musklerna att slappna av. Du hittar även tryptofan i bananer. Ett hett tips är att göra en härlig banansmoothie två timmar före det att du går och lägger dig för att få en bra dejt med John Blund.

Körsbär: De senaste åren har fler studier visat att syrliga varianter av körsbär ökar nivåerna av den sömnframkallande signalsubstansen melatonin i kroppen. Enligt Daily Mail visar forskare vid Northumbria University att sura körsbär kan hjälpa dig att sova hela 40 minuter längre än vanligt.

Vindruvor: Förutom att de är rika på både kalium och magnesium, innehåller vindruvor höga halter av sömnhjälparen melatonin.

Mandlar: Är också rika på både magnesium och tryptofan. Mandlar förser även kroppen med protein och stabiliserar ditt blodsocker.

Linfrön: Även linfrön höjer nivån av serotonin i kroppen. Fröna är rika på magnesium men också på omega-3 fettsyror. Syrorna är kända för att lätta stressymptom, som hindra dig från att sova.

Honung: Studier visar att honung hjälper levern att lagra glykogen. När ditt förråd av ämnet tar slut börjar kroppen förvandla protein till muskler och producerar då stresshormon som kortisol och adrenalin. Om detta inträffar på natten kan det störa din sömn. Att dricka en kopp honungsvatten innan du går och lägger dig är därför ett smart tips.

Dryck:

Varm mjölk: Det här en gammal huskur som faktiskt funkar. Även mjölkprodukter är fyllda med tryptofan, som producerar serotonin och melatonin. Ämnena gör att din hjärna slappnar av. Kalciumet hjälper till att omvandla tryptofan till melatonin. 

Kamomillte: Har använts mot sömnproblem i sekler. Anledningen är att kamomillte innehåller den lugnande flavonoiden apigenin. Glycin, som också finns i kamomillte, hjälper till att bota ångest.

Undvik: Försök att undvika mat med hög fetthalt, till exempel snabbmat. Anledningen är att det kan orsaka halsbränna. Du bör även undvika mat med hög salthalt, som får dig att känna dig törstig och uttorkad under natten. Och sist men inte minst, alla är olika känsliga för koffein, så därför kan det vara bra att hålla dig borta från det.

LÄS OCKSÅ

Hitta motivationen

Annika Jeppsson

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN