Hälsokostföretag får böta 200 000 kronor

HÄLSA

Dom i tingsrätten: Naturex har vilselett konsumenterna

Hälsokostföretaget Naturex dömdes på måndagen av Stockholms tingsrätt att betala 200 000 kronor i vite för att bolaget fortsatt sin aggressiva försäljning per telefon trots ett tidigare förbudsföreläggande.

Genom domen hoppas konsumentombudsmannen (KO) att det blir slut med den oseriösa försäljningen av hälsokostprodukter via telefon.

– Naturex har ägnat sig åt systematiska överträdelser av marknadsföringslagen och jag ser domen som oerhört viktig eftersom den sänder en signal även till andra företag om att så här får man inte agera, säger konsumentombudsmannen Karin Lindell i en kommentar.

Säljer hälsotillskott

Naturex marknadsför och säljer olika hälsokosttillskott. Redan 2003 började anmälningarna mot Naturex säljmetoder att strömma in till KO. Konsumenter hade erbjudits gratisprover på exempelvis fiskleverolja och äppelcidervinäger. Med varuproverna kom en räkning på 29:90 kronor för porto och expeditionsavgift. Efter en tid anlände nya paket med icke beställda varor och med faktura och välkomstbrev till abonnemanget på hälsokostprodukter.

Hösten 2004 tröttnade KO på Naturex och utfärdade ett förbudsföreläggande. Det var förenat med ett vite på 200 000 kronor.

Förbjöds skicka varor

Genom föreläggandet förbjöds Naturex att i sin marknadsföring använda uttrycket gratis och att skicka varor till personer som inte gjort någon beställning.

Naturex godkände föreläggandet men fortsatte ändå med sin kritiserade försäljningsmetod. Anmälningarna fortsatte också att komma in till KO som stämde Naturex moderbolag ICC Scandinavia AB vid Stockholms tingsrätt.

Naturex har förklarat anmälningarna med att konsumenterna missförstått säljarna eller att konsumenterna ångrat sig.

Tingsrätten anser det dock bevisat att konsumenterna blivit vilseledda av Naturex och att företaget brutit mot förbudsföreläggandet.

Läs också:

Kjell Rynhag/TT