Träna rätt – och slipp ditt ryggont

HÄLSA

Naprapaten tipsar om den bästa medicinen mot värk

1 av 2

Att ha ont i ryggen är inget nytt påfund, trots att man kan tro det då allt fler av oss sköter vårt arbete sittandes framför datorn.

Naprapaten Björn Hjortstad behandlar dagligen patienter med ömmande ryggar och berättar om hur man kan förebygga ryggbesvär.

Du böjer dig ned för att plocka upp något från golvet och plötsligt hugger det till i ryggen. Smärtan är intensiv och sitter i flera dagar. Du har fått ryggskott. Känner du igen dig?

Björn Hjortstad som är legitimerad naprapat hör liknande berättelser varje dag när patienter kommer till hans klinik i Höganäs.

– Många som kommer till mig berättar om en enskild händelse då de fått ont i ryggen. Men går man tillbaka lite i tiden så säger många att de länge har känt sig slitna eller trötta i ryggen. Därför är det viktigt att tidigt lyssna på kroppens signaler och försöka lista ut vad det är man får ont av, säger han.

Stress framkallar värk

Precis som med de flesta andra funktioner i kroppen så kan stress ha en negativ inverkan även på ryggen.

– Man kan nästan ställa klockan och kalendern efter när mina patienter kommer. Revisorer kommer till exempel när det är dags för stora bokslut. Det är nästan alltid när folk har det som mest stressigt på jobbet eller i privatlivet som problemen med ryggen kommer, säger Björn Hjortstad.

Vad ska man göra om man har fått ont i ryggen?

– Att röra på sig är egentligen den bästa medicinen. Att det gör ont när man rör sig är inte farligt. Spinning och vattengymnastik är exempel på bra träning som är intensiv samtidigt som den är skonsamma för kroppen. Promenader och jogging är exempel på annan bra träning som dessutom är lättillgänglig för alla. Eftersom alla har olika behov får man ibland prova sig fram för att hitta det som passar bäst för en.

En kvart om dagen

Den vanligaste orsaken till värk i ryggen är, enligt Björn, att man är otränad. Men samtidigt poängterar han att alla inte har samma möjlighet till fysisk aktivitet.

– Om man försöker att ta sig tid för stärkande övningar en kvart om dagen så kommer man långt, säger Björn Hjortstad.

Lyssna på kroppen

I sin bok ”Ryggens pussel” berättar Björn om några olika steg till att få en starkare rygg och nacke. Till exempel att vara lyhörd för kroppens signaler – rygg och nacke gör sig ofta påmind redan i ett tidigt stadium om den är överbelastad. Ett annat exempel är att ta vara på sådant som gör oss pigga och glada, kanske är det att vara ute i naturen eller ta sig tid för vänner.

Detta består ryggen av

Ryggraden består av 24 kotor och mellan varje kota sitter en mjuk och geléaktig disk som fungerar som stötdämpning.

Inne i ryggraden finns ryggmärgen, som förbinder hjärnan med resten av kroppen.

I ryggen finns djupa och ytliga muskler. De djupa finns på var sida om ryggraden och sträcker sig från korsbenet upp till kraniets början medan de ytliga är mindre och påverkar skuldrans och armens rörelser.

Kappmuskeln är exempel på en ytlig muskel.