Smygträna!

Så maxar du dina timmar med åtta enkla övningar

Foto: Shutterstock

Inte tid att träna? Tänk igen!

Maxa dina timmar och smyg in pulshöjare när du kan.

De här 8 övningarna kräver inte ens ett ombyte – sweet!

1. Ställ dig upp och gå runt varje gång du pratar i telefonen.

2. Om du städar hemma, se det som ett träningspass. Ta i när du skrubbar och med jämna mellanrum, sträck på dig så höööögt du kan. Gör squats när du dammsuger – hårt på lår och rumpa, snällt mot ryggen.

3. Träna bålen genom att sträcka på ryggen när du sitter vid skrivbordet, spänn bålmusklerna och låt fötterna lätta från marken. Eller sitt på en pilatesboll! Bra träning för bål och rygg hela arbetsdagen.

4. Tittar du på teve? Kör planka och sidoplanka om vartannat, i varje reklampaus.

5. Välj alltid trappan! Ta dig upp så snabbt du kan. Spring ett trappsteg i taget, snabba steg. Ta stora kliv och två steg i taget nästa gång. Ta i! Perfekt träning för ben och rumpa.

6. Istället för att vara stressad – passa på att göra tåhävningar nästa gång du står i världens längsta kö. Spänn magen och andas in genom näsan och ut genom munnen, lyft varukorgen upp och ner och så vidare.

7. Bestäm dig för att du varje gång du går till köket måste göra tio stycken övningar. Välj en per dag, exempelvis utfall, knäböj eller armhävningar.

8. Gör korsrörelser. Stå en stund med benen i kors och blunda samtidigt som du trycker tungan mot gomtaket. Eller rita en liggande åtta/kringla framför dig, gärna medan du trampar med fötterna. Då stimuleras bägge hjärnhalvorna och du blir piggare.

Linda Newham

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning