Årets hetaste träning

avJulia Fors

Publicerad:
Uppdaterad:

Crossfit, zumba och TRX var några av förra årets stora träningstrender. Men hur kommer du att svettas in 2013? Sofis mode har listat de hetaste träningsnyheterna.

Av: JULIA FORS

Foto: THINKSTOCK

MAXA DIN LÅTLISTA

Foto: Ta hjälp av musik för att ge dig själv den där extra lilla pushen.

Du vet känslan när du hör den perfekta låten medan du tränar? Den där låten som pushar dig att köra lite hårdare, lite snabbare?

   Om du vill ha hjälp med att fixa absolut bästa musikmixen kan du kolla in Reeboks nya Spotify-app, Reebok fitlist, där du skapar dina egna personliga träningsspellistor. Du väljer själv träningsaktivitet, tidsram, intensitet och favorit-artister och så mixar appen på ett sätt som passar din träning. Appen tar också hänsyn till låtarnas BPM, beats per minute, och energinivå.

  Om du vill få ny musikinspira-tion kan du också spana in några av appens 50 topplistor som uppdateras kontinuerligt.

TRÄNA MED KROPPSVIKT

Foto: Nu är det back to basic som gäller på gymmen. Använd din egen kroppsvikt för att forma en stark och funktionell kropp.

Varje år presenterar ACSM, American College of Sports Medicine, världens största träningsundersökning: Worldwide Survey of Fitness Trends. I undersökningen får 29 000 experter inom hälsa och träning svara på vilka trender de spår för det kommande året. De tydligaste trenderna för 2013 handlar om styrketräning – det verkar helt enkelt som om allt fler tjejer har insett fördelarna med att träna styrketräning då det bygger en stark och funktionell kropp.

   Det nya för i år är att det egentligen inte behövs några krångliga maskiner för att få resultat.  Det är i stället stort fokus på att gå ”back to basics” med klassiska övningar som armhävningar, plankor och utfall.

   – Träning med den egna kroppsvikten är ett beprövat sätt att hålla formen på, säger Walt Thompson som ligger bakom undersökningen på Georgia State University.

   – I en tid då många är oroade för sin ekonomi är den här sortens träning också ett smart sätt att må fantastiskt utan att det blir en alltför stor påfrestning för plånboken.

Foto: Blanda pilates med balett och du får pilatesbarre!

PILATESBARRE

Foto: Miranda Kerr är en av de kändisar som håller sig i form med pilatesbarre.
Foto: BULLS

I USA är pilatesbarre – en kombo av pilates och tekniska balettövningar – just nu en av de mest populära träningsformerna och har flera kända anhängare som Miranda Kerr, Madonna, Zooey Deschanel och Miley Cyrus. Sveriges prima ballerina assoluta Anneli Alhanko har tagit träningen till Sverige och hon erbjuder klassen på sin dansskola Base 23 i Stockholm.

Foto: Anneli Alhanko.

   – Passen är inriktade på styrka, balans och flexibilitet och innehåller en serie övningar som utförs vid en balettstång – barre på engelska, säger hon till Sofis mode.

   – Första delen av passet är pilatesinspirerat med fokus på magstyrka och stabilitet där övningarna utförs på matta. Andra delen är balettinspirerad och fokuserar på rygg, säte och baksida ben. Tredje och sista delen är influerad av yoga med statisk styrka och flexibilitet.    Resultatet av träningen är fördjupad kroppsmedvetenhet, bättre hållning, långa starka muskler och förhoppningsvis massor av ny energi, säger Anneli Alhanko.

Till vem rekommenderar du klassen?

   – Alla! Oavsett hur din vardag ser ut, om du tränar i friskvårdssyfte eller om du jobbar som proffsdansare, har du något att vinna på att aktivt jobba för att stärka din kropp.

Måste man vara danskunnig?

   – Absolut inte! Upplägget är delvis inspirerat av balett, men vill du dansa ska du gå på en dansklass i stället.

   Även på gymkedjan Balance kommer en balettinspirerad klass att finnas på vårschemat. Ballet fit är en dansklass med fokus på balans, core och hållning där du jobbar mot att få en dansares graciösa kroppslinjer.

Foto: På passet Triggerpoint mjukar du upp bindväven och förbättrar rörligheten. Som att ge dig själv en liten massage.

FÖREBYGG SKADOR MED MASSAGE

Foto: Fredrik Sjöberg.
Foto: Fredriksjoberg.com

För att ta ett helhetsgrepp på din hälsa är det minst lika viktigt att vara proaktiv utanför träningspassen. Massage gör under för ömma muskler och träningsvärk – men vem har råd att unna sig den lyxen varje vecka?

   Tipset: kolla in nya passet Triggerpoint i stället. Genom att rulla kroppen över en skumgummicylinder, en så kallad foamroller, mjukar du upp smidigheten i bindväven och förbättrar din rörlighet.

   – Det är kort och gott ett prehab-pass som påskyndar återhämtningen, säger Fredrik Sjöberg Nordisk gruppträningsansvarig på Sats.

   Klassen riktar sig framförallt till dig som tränar regelbundet och har behov av att motverka träningsrelaterade skador. Men även löpare kan ha stor hjälp av självmassagen. Enligt Fredrik Sjöberg har djupmassage och stretching av det så kallade it-bandet (senan tractus iliotibialis) hjälpt många löpare att bli av med smärtor och löparknä.

   Om du inte vill gå på en klass kan du köpa en egen foamroller på exempelvis www.bodystore.com och behandla dig själv hemma.

BARA FÖR TJEJER

Foto: Allt fler gym satsar på träning inriktad enbart för kvinnor.
Foto: THINKSTOCK

2013 satsar allt fler gym på kvinnorna. På Södermalm i Stockholm öppnade nyligen gymmet Rosa Skrot som endast riktar sig till en kvinnlig publik, med rosa detaljer i inredningen och några av Sveriges främsta träningsprofiler i sitt stall: Lovisa Sandström (”Lofsan”), Sofia Sjöström (PT-Fia) och Anna Lissjanis (Trend o träning). Även på Balance gym kommer i vår en träningsklass som enbart riktar sig till tjejer.

   – Vi fick feedback från många tjejer som tyckte att det var svårt att träna själva med maskinerna i gymmet, säger Annie Rosén, gruppträningschef på Balance.

   – Därför startar vi nu Ladies circle som är ett cirkelpass på maskiner i gymmet. Under en timme tränar max sex tjejer tillsammans under ledning av en personlig tränare som coachar, förklarar och går igenom de olika maskinerna. Efter passet får man också ett eget program – tanken är att man ska kunna gå ner och träna med maskinerna själv efteråt.

Foto: ”Biggest loser”-coachen Olga Rönnberg ger ut en träningsbok.

PEPPA MED BÖCKER

På jakt efter träningsmotivation? Då är det till bokhandeln och inte till gymmet du ska vända dig i vår. Charlotte Perrelli, Dolph Lundgren och Martina Haag satte trenden 2012 och under nästa år kommer bokhandlarna att fyllas med nya träningsböcker. I januari kommer boken ”Äta, träna, leva”, skriven av tränings- och kostprofilerna Erika Kits Gölevik och Kristina Andersson. Boken riktar sig framförallt till tjejer som har fastnat i träning som inte ger resultat, eller matvanor de inte mår bra av. Laila Bagge skriver just nu på en kom-i-form-bok med recept och träningsschema, liksom Kristin Kaspersen som med sin kommande bok säger sig vilja inspirera till träning, rätt kost och hur man gör för att våga möta egna utmaningar.

Även bloggaren Terese Alvén, som driver den populära träningsbloggen ”Spark i baken”, ger ut en bok: ”Viktigt – om vägen ifrån ätstörningar till sundhet”. Slutligen täcker ”Biggest loser”-coachen Olga Rönnberg in mammaträningsbiten i sin kommande bok.

Foto: Få ut mer av träningen med korta intensiva pass.

HIIT – HÖGINTENSIV INTERVALLTRÄNING

Allt fler studier pekar på att högintensiv intervall-träning är mer effektivt än medelintensiva, längre pass. En av nyheterna på gymkedjan Sats i vår är klassen 30-20-10.

   – Det är ett 30 minuter långt högintensivt cykelpass, baserat på senaste forskningen om effektiv intervall-träning säger, Fredrik Sjöberg på Sats.

   Varje klass bygger på ett förutbestämt upplägg med 30 sekunders låg ansträngningsnivå, följt av 20 sekunders medelintensitet för att de sista 10 sekunderna köra på max. Intervallupplägget upprepas sedan fem gånger innan det följs av två minuters återhämtning och startar sedan om på nytt.

   – Vi har märkt att folk vill få mer ut av sin träning på kortare tid. Just det här intervallformatet är otroligt effektivt för att förbättra både konditionen och förbränningen, säger Fredrik Sjöberg.

   Klassen passar också perfekt för dig som vill träna på lunchen eller sent på kvällen och få din träning avklarad snabbt.

SATSA PÅ SNYGGA TRÄNINGSKLÄDER

Foto: Snygga träningskläder kan göra under för motivationen!
Foto: LORNA JANE

Nya fräscha träningskläder kan göra under för motivationen och under 2013 vill vi kunna visa vår personliga stil lika uttrycksfullt på träningen som vi gör i vardagen. Ett nytt märke på den svenska marknaden är Lorna Jane, som har nått enorma framgångar i hemlandet Australien.

   – Jag har valt att ta märket till Sverige för att det behövs ett större utbud av kläder för aktiva kvinnor. Jag tycker personligen att det är roligare att träna om jag känner mig snygg och har bekväma kläder i toppkvalitet, säger inköparen Hanna Bonnevier till Sofis mode.

Vilka trender ser du för träningskläder under 2013?

   – Det är väldigt fashion forward och feminint, med snygga detaljer och skärningar som är smickrande för kvinnor.

   Utöver baskollektionen lanserar Lorna Jane ett stort antal nya plagg varje månad, allt dock i begränsat antal för att varje plagg ska vara så unikt som möjligt. Märket satsar också på tryck med peppande budskap som ”Never give up”, ”Never stop dreaming, start believing” och ”Run like a girl”.

Var hittar man kläderna?

   – Än så länge i vår webbshop, activewearsweden.com samt i pop-up-butiker på olika gym och event. Mer information finns på vår Facebook-sida!

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM