Har du gått på mellismyten?

HÄLSA

Lite och ofta inte alltid bäst

Misslyckas du med din viktminskning – trots att du följer alla trendiga råd om att äta många gånger per dag?

Det kan vara just det som är problemet.

– Att du äter mindre men oftare behöver inte innebära att du lättare går ner i vikt, säger dietisten och forskaren Heléne Bertéus Forslund på Göteborgs universitet.

I sin avhandling studerade hon 140 personer under ett år. Hälften fick rådet att äta tre mål mat om dagen och den andra hälften tre mål mat plus tre mellanmål per dag. Det totala kaloriintaget skulle minskas lika mycket för alla.

Efter ett år hade alla personer minskat 4–5 kg, oavsett grupp.

Viktigt med tre bra mål

Heléne Bertéus Forslund vänder sig mot generella råd om att mellanmål kan hjälpa till med viktminskning, eftersom det inte är vetenskapligt bevisat.

– Det viktigaste är att man äter tre bra måltider per dag – frukost, lunch och middag, och att kaloriintaget under dagen är lägre än det man förbrukar, om man vill gå ner i vikt, säger Heléne Bertéus Forslund.

Långsamt mättar bättre

Vad dina måltider innehåller kan vara nyckeln till om du behöver mellanmål eller inte. Äter du mat som innehåller mycket långsamma kolhydrater är du mätt längre och håller blodsockret på en jämnare nivå. Du kan då klara dig utan mellanmål och samtidigt gå ner i vikt.

Om du vill gå ner i vikt är det viktigt att tänka på hur mycket energi du gör av med per dag. Mellanmålen får inte vara utöver det.

Dietisten: Planera mellisarna!

Läs mer:

Sarah Goodband