Hoppa dig i form med effektiva träningsformen

HÄLSA

Svettigt, intensivt men framförallt väldigt roligt.
Aftonbladet testade  trendiga träningsformen Bounce Fit – där du kör ett 40 minuter långt träningspass på en trampolin.
– Det var en extremt rolig träningsform som passar alla, säger Denise Rosell som är en av de som var med och testade passet.

Under de senaste åren har flera trampolinparker öppnat upp runt om i Sverige. Bounce, som är en av de större kedjorna, har tre anläggningar, i Stockholm, Göteborg och Malmö. 

Hit kan du åka för att hoppa på egen hand men du kan också passa på att gå på ett träningspass. Och då snackar vi inte bara träningspass där du ska vässa dina volter utan gruppträningspass där du ska fokusera på både flåset och styrkan.

– Våra pass är öppna för alla som vill gå på ett riktigt roligt träningspass där du får en riktig genomkörare för hela kroppen, säger Johanna Schärer som är instruktör på Bounce i Stockholm.

Svettigt och intensivt

Och Johanna vet vad hon pratar om. Aftonbladets patrull begav sig nämligen ut till Bounce för att testa på ett pass Bounce Fit.

Johanna hade innan passet startat intygat att det skulle vara väldigt roligt men även svettigt och intensivt. Och hon lämnade ingen besviken.

Redan efter uppvärmningen kände man att hoppandet hade tagit på benmusklerna. När träningsblocken med armar, mage och ben var över var många av oss redo att kasta in handduken. Men trots att träningspasset var jobbigt blev det aldrig tråkigt. När vårt träningspass på 40 minuter var över kändes det trots intensiteten som att vi precis hade börjat.

– Det var extremt mycket roligare än jag trodde. När passet var över kändes det som att det bara hade gått 10 minuter. Jag hade kunnat stå kvar i minst en timme till, säger Sofia Yoo.

10 minuter motsvarar 30 minuter på löpbandet

Trampolinhopp är en träningsform som inte bara är rolig utan även väldigt effektiv. Så för den som vill ha en variation till sina turer på löpbandet är det ett bra alternativ.

– Nasa har forskat på träning på trampolin och kommit fram till att 10 minuters trampolinhopp motsvarar ungefär 30 minuter på ett löpband. Så det är ju en annan anledning till att testa på ett pass, säger Johanna Schärer. 

”En träning som alla kan göra”

En av de som följde med oss för att testa på Bounce Fit var Joacim Rahm, 43, han är en av de tappra deltagare som tillsammans med Aftonbladets Viktklubb och Mårten Nylén på 90 dagar ska kämpa för att gå ner i vikt och komma i form.

Joacim som startade sin viktresa för bara en vecka sedan var taggad till tänderna när han mötte upp oss vid Bounce för att testa på att hoppa trampolin. Trots att han har ett knä som krånglar och han bär på några kilos övervikt hoppade Joacim på tappert och gav verkligen allt under träningspasset.

– Det var verkligen jättekul. Det var helt annorlunda mot all annan träning jag testat på. Det var verkligen en träning som alla kan göra eftersom man bara använder kroppen, säger Joacim.

Ingen åldersgrupp

Det finns ingen åldersgräns för att testa på Bounce Fit och du kan själv anpassa hur jobbigt du vill att passet ska bli genom att ta det lugnt i övningarna.

– Vi har en åldersgräns på tre år för att komma in på Bounce men det finns ingen specifik åldersgräns för Bounce Fit. Oftast är det vuxna som kör men vi har haft en del barn som provat på det också. Träningsformen är tacksam eftersom den är skonsam mot kroppen, säger Johanna.

En av fyra instruktörer

Johanna Schärer har jobbat som instruktör på Bounce i nästan ett år och är nu en av fyra Bounce Fit instruktörer som håller i passen på Bounce i Stockholm.

– Det är så roligt. Det är en fantastisk träningsform och all denna glädjen är otroligt inspirerande, säger hon.

Precis som de andra instruktörerna har hon tidigare arbetat som instruktör för andra typer av gruppträningspass på gym. Johanna har även hållt på med cheerleading. Någon officiell instruktörsutbildning för Bounce Fit instruktörer finns i dagsläget inte eftersom träningsformen än så länge är så pass ny.
– Vi utbildar varandra men alla har en grundutbildning från gym och de flesta övningarna är klassiska gymövningar bara att vi här utför dem på en trampolin, säger Johanna.

Över 2000 barnkalas

På Bounce kan du, utöver att hoppa på trampoliner och träna Bounce Fit, även testa på deras freerun gym, spela dodgeball eller varför inte ge dig i kast med deras X Park en hinderbana i sann Ninja Warrior anda. 

– Vi anordnar även tre- och femkamp och förra året hade vi över 2000 barnkalas, säger Andrea Teodorowitz, marknadsansvarig på Bounce i Skandinavien.

Under påsklovet har Bounce extra långa öppettider för alla som är sugna på att prova på att hoppa trampolin.

Här hittar du trampolinparker i Sverige:

  • Bounce: Har tre anläggningar i Stockholm, Göteborg och Malmö

  • AirHop: Har anläggningar i Göteborg och Uppsala

  • Yoump: Har flest anläggningar och finns på sex platser i Sverige. Du hittar deras anläggningar i Jönköping, Örebro, Linköping, Borlänge, Västerås och Helsingborg

  • Jump: Har i nuläget två anläggningar i Malmö och Örebro men öppnar den 6 april en helt ny anläggning i Umeå.

  • JumpYard: Har en anläggning i Järfälla utanför Stockholm

  • 360 Trampoline Center: Har en anläggning i Luleå

Största träningstrenderna 2018 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Motion

Tester