9 superenkla sätt att spara kalorier

HÄLSA

Många bäckar små...

Även små förändringar gör stor skillnad i det långa loppet. Här är nio enkla steg till lättare vanor.

Foto: Ta mindre portioner. Många människor äter mer än de behöver.

1. Planera dina mellanmål

Ofta är det sakerna vi stoppar i munnen MELLAN målen som är den stora boven. Det är lättare att slarva med ett litet mål än med ett stort. Det bästa är att förebygga suget. Ät på regelbundna tider så minimerar du risken att trilla i sockerfällan. Frukt är alltid ett bra alternativ till mellanmål. Liksom grovt bröd med lätt pålägg eller naturell yoghurt.

2. Ät frukost

Flera studier visar att en stadig frukost förebygger överätande senare under dagen. Det är också ett bra sätt att kickstarta ämnesomsättningen. Slarva inte med morgonmålet alltså.

3. Tänk till i köket

Att koka och ugnsbaka är kalas för dig som jagar kalorier. Då slipper du tillsätta extra fett. Teflon är också toppen.

4. Var köttsmart

Skär ner på bacon, korv och salami som är packade med mättat fett. Välj hellre "rent" kött som inte är behandlat. Ta alltid bort skinnet på kyckling.

5. Tallriksmodellen

Ät enligt tallriksmodellen; grönsaker på halva tallriken, kött på en fjärdedel och potatis på en fjärdedel.

6. Ät mindre portioner

Skär ner dina portioner med en tredjedel. Många människor äter mer än de behöver. Testa mindre portioner och se om du blir mer behagligt mätt.

7. Lämna

Glöm vad mamma sa, du behöver inte äta upp all mat på tallriken. Sluta att äta när du är mätt, även om det bara är två tuggor kvar. Alla extrakalorier vi sätter i oss leder till övervikt.

8. Bli medveten

Läs på. Kunskap är nyckeln till bättre val. Låt dig inte luras av smart marknadsföring. Är light-produkten verkligen så kalorisnål som producenten vill påskina? Läs innehållsförteckningen.

9. Se upp med flytande kalorier

Alkohol, läsk och kaffe latte är riktiga kaloribomber. Och de mättar inte alls lika bra som mat. Se upp med det du häller i dig. Släck törsten med vatten, det är helt kalorifritt.

Läs också

Läs mer