Håll kvar ditt semesterlugn

HÄLSA

Hälsa hjälper dig att bygga upp ditt stresskydd

Foto: Getty images
hantera din stress. Vi kan aldrig leva helt stressfritt. Stress hör till livet. Men när våra skyddsmekanismer inte fungerar går stressen "rakt in" i kroppen. Men vi kan lära oss att hantera stressen så att den skadar så lite som möjligt.

Började du semestern helt utschasad efter att först ha försökt få allt klart på jobbet? Hade du sedan svårt att varva ner när du var ledig?

Då kan du behöva ändra på gamla vanor inför jobbstarten.

- Vi bör leva så att vi alltid har marginaler och reservkrafter att ta till. Då skyddar vi oss bättre mot den stress i livet som aldrig går att undvika, säger Per Rosenqvist, chefsöverläkare vid psykiatriska kliniken på länssjukhuset i Kalmar.

I dag rusar många genom tillvaron, både på jobbet och semestern, menar han.

- Vi ska reparera huset, träffa släkten, resa. Det kan bli för mycket. Vi får inte en chans att återhämta oss om vi inte lär oss skala bort krav och "måsten".

Per Rosenqvist möter allt oftare patienter som fått diagnosen utmattningsdepression ("utbrändhet") av långvarig stress.

- Många klagar över att livet är fyllt av måsten, trötthet och olust.

Man känner sig ständigt trött, sliten, har först svårt att sova eller sover så småningom för mycket, men är ändå trött.

Det vanliga är att tillståndet kommer smygande under flera år.

- Man får sämre minne och får svårare att koncentrera sig eller ångestattacker. Särskilt män blir lättare irriterade, mindre uthålliga och dricker för mycket alkohol.

Prata med din chef

Man kan få högt blodtryck, stickningar i bröstet och magbesvär. Man kan tappa intresset för sånt som man tidigare tyckte var roligt. Många kan under en längre tid ha ansträngt sig till gränsen för sin förmåga.

- Plötsligt kan då ett litet bråk på jobbet eller hemma få bägaren att rinna över. Man kan få ett vredesutbrott eller en gråtattack, som om en fördämning brustit.

Det är då viktigt att bli medveten om att det handlar om ett stressutlöst sammanbrott och att man tömt ut alla sina reservkrafter, menar Per Rosenqvist.

Vad gör jag om jag känner mig helt slutkörd på jobbet?

- Ha ett allvarligt och sakligt samtal med chefen om arbetssituationen. Ta upp att antingen måste arbetsuppgifterna förändras eller så måste du sjukskriva dig. Den som ofta blir slutkörd riskerar på sikt att drabbas av utbrändhet.

Kan det inte vara svårt att ändra sitt beteende om man hela livet försökt vara duktig och högpresterande?

- Jo, men det är nödvändigt och det gäller livet. Det krävs både mod, vilja och träning att orka ändra på gamla vanor. Men man har ett ansvar att fråga sig själv: Hur vill jag ha det i mitt liv?

- Kvinnor har ofta duktighetskravet på sig att kunna ha många bollar i luften. Men det är bättre att kunna koncentrera sig på en sak i taget.

Vad är idealet?

- En balans mellan arbete och vila och att ha en dialog med människor som är viktiga i ens liv. Då klarar du dig i bra många situationer

5 tips - bygg upp stresskyddet och spara energi

Ann-Catrine Björnör

ARTIKELN HANDLAR OM