Godissugna svenskar struntar i sockerlarm

HÄLSA

Varningarna om godisets fördärv må dugga tätt. Vi snaskar glatt vidare.

Sammanlagt petar vi i oss chokladkakor, sega råttor, tuggummin och karameller för nio miljarder kronor om året, visar statistik.

Foto: Skrämmer inte. Trots upprepade larm om riskerna med att äta mycket socker, fortsätter svenskarna att frossa i godis. Förra året köpte vi godis för nio miljarder kronor.

Trots den tidvis intensiva debatten om sockrets farlighet lyser de sockerfria alternativen med sin frånvaro i godishyllorna. De ratas av godisgrisarna.

Försäljningen av de sockerfria alternativen sjunker enligt analysföretaget AC Nielsen. Det har plockat fram statistiken för tidningen Butikens Affärers räkning. Sockerfria tuggummin har till exempel tappat över tio procent av sin försäljning.

Choklad populärt

Desto bättre går det för chokladförsäljningen, där ingen människa kan stava till sockerfritt. Trendnissarna käkar gärna chokladkakor och i synnerhet mörk choklad som kaka eller pralin.

Visserligen har godisförsäljningen tappat några miljoner i försäljningsvärde sammanlagt på ett år, men marknaden klarar sig utmärkt om man jämför med andra produkter som fruktyoghurt och kex, konstaterar AC Nielsens analytiker Lars Holmertz.

På den kanten har folk förstått att yoghurten innehåller socker och bland den typen av sockerprodukter har försäljningen rasat med tvåsiffriga procentsatser enligt tidningen.

11 000 ton smågodis

Bland godisets alldeles egen tio-i-topp-lista tar choklad de tre översta platserna. Det är inga småpengar som spenderas. Över 2,5 miljarder kronor läggs på chokladprodukter varje år. Att jämföra med till exempel bubbelgum, den snabbast växande godisprodukten som omsätter cirka 40 miljoner kronor om året.

Även om lösgodis numera finns i de flesta länder så är svenskarna fortfarande värst – eller bäst – i Europa på att köpa lösgodis. Nästan hälften av all sockerkonfektyr köps i lösvikt.

Störst av alla i den branschen är företaget Karamellkungen, men nya konkurrenter lurar i vassen. Godisprinsen heter den senaste som vill kapa åt sig en bit av smågodismarknaden – värd över en miljard om året. Sammanlagt hamnade över 11000 ton smågodis i våra magar förra året.

Choklad i topp på godislistan

Anders Lignell/TT