Deppig – eller deprimerad?

Var sjätte svensk får psykproblem på hösten

1 av 2 | Foto: Hur finner man livsglädje när höstdepressionen kommer på besök? Här får du några fiffiga tips.

Vill du helst av allt gå i ide när höstmörkret kommer? Då kan du vara en av många svenskar som lider av lättare depressioner under den mörka årstiden. Men det finns knep för att förvandla höstens depp, till pepp.

Solen som sken så vackert under semestern är gömd bakom gråa regnmoln och de klara färgerna mattas av i takt med att kalendern obarmhärtigt visar att sommaren fått ge vika.

Många ser hösten som en nystart och älskar den friska luften men långt ifrån alla går omkring och sprudlar av arbetslust.

Inre klockan förskjuten

Mellan 10 och 15 procent av befolkningen påverkas negativt när den mörka årstiden smyger sig på.

Studier har visat att kroppens ”inre klocka” som styr dygnsrytmen i vissa fall blir förskjuten och kommer i otakt.

 – Många känner sig hängiga, trötta och sover sämre. För många minskar aptiten medan andra kan få ett ökat sug efter fet mat och sötsaker, säger överläkaren Baba Pendse på psykiatriska öppenvårdsmottagningen på MAS, Malmö allmänna sjukhus.

Luften har gått ur

I sitt arbete möter han ofta patienter som på ett eller annat sätt påverkas av årstidernas svängningar. Många känner det som att luften gått ur dem.

– De flesta beskriver det som att de vill gå i ide som en björn och vakna när ljuset kommer. Deras automatik fungerar inte, de måste anstränga sig för att göra det mesta, säger Baba Pendse.

Komplexa orsaker

Orsakerna bakom årstidsbundna depressioner är komplexa. Men studier har bland annat visat att nivån av det livsviktiga hormonet melatonin ökar medan signalsubstansen serotonin sjunker när ljuset avtar.

Ämnena påverkar funktioner som sexualitet, aptit, humör, impulsivitet och aggressivitet.

Vid ekvatorn, där ljuset är ett annat, finns det knappt årstidsbundna depressioner.

En kemisk obalans i kroppen i kombination med en psykologisk sårbarhet kan utlösa tungsinnet.

Men de allra flesta kan påverka sitt välmående på något sätt.

– Större delen kan ta sig i kragen och med lite ansträngning få livet att fungera framförallt med hjälp av fasta rutiner när det gäller mat, sömn, motion och genom att vistas utomhus, säger Baba Pendse.

Så vardagliga saker som att tända ljus, krypa upp i soffhörnan med en god vän och en bit choklad är inte heller att förakta.

– Jag vet inte exakt varför men det är konstaterat i studier att man mår bättre av att äta sötsaker och speciellt choklad, säger Baba Pendse.

En liten grupp, mellan en och två procent av svenskarna, får så allvarliga symtom av årstidernas svängningar att de behöver mer hjälp.

Less på livet

Skillnaden mellan de båda grupperna är tydliga.

– Har man en riktig höst- eller vinterdepression så måste man söka hjälp. Då orkar man inte rycka upp sig och man kan inte vila bort tröttheten. Man kan känna en rastlöshet och att allt är meningslöst. Då kan man till och med bli less på livet, säger Pendse.

Någon gång kan en tendens att bli nedstämd under höst och vinter övergå till en djupare depression.

– Om man redan är sårbar och stressad och det händer något extra tråkigt på hösten finns en risk för det, säger Pendse.

Resa kan ge ork

För de med lättare symtom kan en resa till solen eller en skidresa vända deppigheten och ge ny ork.

– Många med de här problemen tjänar på att lägga om semestervanorna så att man om möjligt tar ut semestern under den mörka årstiden i stället för på sommaren, säger Pendse.

För den som tycker att de mörka månaderna är en ren fasa finns det trots allt en tröst: det går över.

– Ja, året har sin gång och det kommer alltid en ny vår. Men för de som drabbas lite svårare är det viktigt att komma under behandling. Annars kan det ta fler månader innan depressionen läker ut, säger Pendse.