Konsten att gå ner i vikt!

HÄLSA

8 experttips – Så blir drömmen verklighet

Det finns inga genvägar. Men det behöver heller inte vara speciellt svårt att bli av med de där retliga extrakilona.

Små justeringar i vanor och tänkande är allt som behövs. Och tålamod förstås. Övervikten har byggts upp över tid, så det tar också tid att bli av med den.

Här har vi samlat Viktklubbs bästa tips, från experter och medlemmar som lyckats.

1. Ät frukost

Flera studier visar att en stadig frukost förebygger överätande senare under dagen. Det är också ett bra sätt att kickstarta ämnesomsättningen.

– Startar du dagen med frukost håller du blodsockret i schack, dessutom är det lättare att stå emot frestelser, säger Viktklubb.se:s dietist Josefine Jonasson.

2. Slarva inte med frukt och grönt

Frukt och grönsaker mättar bra utan att ge så många kalorier. Tallriksmodellen är ett enkelt sätt att ha koll på att du får i dig tillräckligt. Fyll alltid halva tallriken med grönsaker, en fjärdedel med protein (kött, fisk, bönor) och sista fjärdedelen med kolhydrater (ris, bulgur, pasta, potatis).

– Man kan tänka tallriksmodellen vid alla måltider, inte bara vid varmrätter, tipsar dietist Josefine Jonasson.

– Tar du en macka så kommer kolhydraterna från brödet, en skinkskiva bidrar med protein och paprika och tomat på toppen täcker upp grönsakshalvan.

3. Ät lagom

Glöm det där om att äta upp allt på tallriken. Du är ingen soptunna. Ät tills du är mätt och lämna resten. Oavsett om det är en tugga kvar, eller tio. Alla extrakalorier vi sätter i oss leder till övervikt.

4. Skippa läsken

Drycker är fulla med dolda kalorier. Något som på sikt kan påverka vikten. Alkohol, läsk och kaffe latte är riktiga kaloribomber. En burk läsk ger till exempel lika mycket kalorier som två äpplen, trots att den inte mättar alls.

5. Tänk långsiktigt

Många går ut för hårt i början. ”Nu jäklar är det slut med skräpmat och godis, jag ska bara äta nyttigt och träna”.

Var mer generös mot dig själv. Unna dig det du tycker om ibland, men fortsätt genast med dina nya sunda vanor. Gör du rätt 80 procent av tiden är det okej att slarva 20 procent.

6. Skriv dagbok

Många äter fel på grund av vana, inte av okunnighet. En mat-dagbok kan hjälpa dig att kartlägga ditt beteende och komma fram till vad ätandet betyder för dig, vad det har för mening.

7. Rör på dig

Bränner du bara 250 kalorier extra varje dag går du faktiskt ner minst ett kilo extra i månaden. Förutsatt att du äter sund mat regelbundet och även motionerar regelbundet. Tänk på att vara aktiv i allt du gör. Mer rörelse betyder högre förbränning. Det kan vara så enkelt som att alltid ta trapporna hemma eller på jobbet i stället för hissen.

8. Ta ansvar

Visst är det lätt att skylla på annat och andra för att slippa ta tag i sina dåliga vanor.

Ta ansvar. Skyll inte ifrån dig per automatik. Ta ditt ansvar när det är motiverat. Att bara slå ifrån sig är inte konstruktivt. Att inse sina brister är första steget mot bättring.