Experten varnar för den onyttiga hälsomaten på lunchen

Foto: COLOURBOX
Hälsoboost eller sockerfälla?
HÄLSA

Hur hälsosamma är egentligen lunchrestaurangernas ”nyttiga” alternativ?

Näringsfällorna är flera än många tror, skriver Aftonbladets PT Thomas Skoglund.

Sallad

Få maträtter kan bidra med en likvärdig hälsoboost som den du översköljs av samma sekund en fräsch sallad beställs in. Men, den tillsynes rumsrena maträtten kan innebära djupare fallgropar än många tror.

Visst, grönsaker har aldrig skadat någon, men se upp med vad som serveras därtill.
En sallad med oljemarinerad pasta, ost, krutonger och dressing motsvarar snabbt samma kalori- och fettinnehåll som snabbmatskedjornas onyttigaste alternativ.

Foto: COLOURBOX
Se till att din ”sallad” verkligen innehåller sallad – inte mängder av dolda kalorifällor.
Foto: ANNA TÄRNHUVUD
Thomas Skoglund.

Powerjuicer och smoothies

En av hälsovärldens senaste trender. Och visst, om du är en stressad mitt-i-karriären-människa som inte har tid att sitta ned och faktiskt ”äta mat” för all pågående daytrading är alternativet bättre än ingenting alls. Men inte mycket mer.
Smoothies och juicer innehåller generellt höga mängder fruktsocker – samtidigt som de sällan lyckas bidra med tillräckligt starka mättnadskänslor.

Så, en smoothie som innehåller mer socker och mindre mättnad än många av lunchutbudets alternativ låter kanske inte helt klockrent för den hälsomedvetne?

Foto: COLOURBOX
Som lunch? Njae, tänk om – tänk rätt.

Sushi

Dessa välsmakande små fiskbitar har länge stämplats som en av tidernas främsta hälsorätter. Främst tack vare fiskens nyttiga och omättade fetter.
Men, hur ser egentligen rättens näringsinnehåll ut?

Sushi fullkomligt kryllar av snabba kolhydrater (det vita riset blandas med socker) och innehåller fler kalorier än de flesta verkar tro.
En bit sushi innehåller cirka 50 kalorier, det betyder att en vanlig ”standardbeställning” om 12-bitar resulterar i hela 600 kalorier – mer än en fjärdedel av en 30 årig kvinnas dagliga energibehov.

Foto: COLOURBOX
Otroligt välsmakande – men också anmärkningsvärt kaloririk.

Soppa

Här gäller det i välja med omsorg och tungan rätt i munnen. Soppa kan nämligen fylla kvoten för en näringsrik och välkomponerad lunch – samtidigt som den kan personifiera ett kostmässigt magplask.
En linssoppa, gjord på tomatbas, kommer hålla dig såväl mätt som hälsosam väsentligt mycket längre än en redd soppa innehållandes rikliga mängder vispgrädde. Välj smart!

Foto: COLOURBOX
Välj omsorgsfullt. Din sopplunch kan antingen resultera i ren och skär hälsoboost – eller ett näringsmässigt förfall.
ARTIKELN HANDLAR OM

Hälsa

Lunch