”Nu är jag nog en lite härligare människa”

Publicerad:
Uppdaterad:

Zandra utvecklas, de senaste tre veckorna: andningsövningar

Jag andas, alltså finns jag.

Det sägs att det tar 21 dagar att ändra en vana. Krönikören Zandra Lundberg har fått uppdraget att förbättra sin livsstil. De senaste tre veckorna har hon ägnat sig så helhjärtat det går åt: andningsövningar.

Hej Zandra! Zandra Lundberg, 26, bor i Enskede med sin
hund. Är krönikör, reporter och bloggare.
Styrketränar ibland, yogar oftast.

Jag ska träna mig i att andas.

Det kanske låter dumt.

Det gör jag ju oavsett om jag sover, tittar på ”Girls” eller dricker avslagen påskmust.

Men det går att bli bättre. Betydligt bättre, visar det sig.

Jag har släckt ner i vardagsrummet. Tänt ett ljus. Sitter på min yogamatta och tar ett djupt andetag ner i lungorna – och börjar hosta. Inte en torr, lätt hosta utan en rosslig historia.

Jag börjar om. Andas ett djupt andetag. Hela vägen ner i lungorna.

Så ja. Lugnt och fint.

Lugnet sprider sig i kroppen efter ett par andetag. Jag känner mig lite som en förälder som nattar sitt barn, bara att i det här märkliga rollspelet är jag både mamma och barn.

Det är först nu, när jag börjar komma ner lite i varv, som jag märker hur stressad jag var när jag satte mig på mattan.

– Många människor har i dag för tät och ytlig andning. Man tar mellan 15 och 25 andetag per minut. Det optimala antalet andetag är mellan 8 och12, berättar andningsinstruktören Lina Lanestrand.

Mitt mål under de här tre veckorna är att göra 2–15 minuter långa andningsövningspass varje dag.

– Fördelarna med andningsövningar är många: de flesta känner ett större lugn, en mental balans och att det minskar stress. En bra andning stärker immunförsvaret, sänker andelen fria radikaler, ger mer energi, ökar blodcirkulationen och påverkar kärlhälsan positivt.

Övningarna finns på Youtube och jag hittar också några på sajten Andningsteknik.se. Det visar sig att det inte behöver vara särskilt avancerat.

– Min favoritandningsövning är väldigt enkel: andas in på 2–3 sekunder och gör utandningen så lång du kan, säger Lina Lanestrand.

Efter en vecka tycker jag mig känna en effekt. Inte bara under tiden jag gör övningarna eller strax efteråt, utan nu stannar känslan längre.

– Effekten av andningsövningarna blir större ju oftare om dagen du gör dem. En kvarts övning genererar effekt över ungefär tre timmar. När man gör andningsövningar regelbundet så förändrar man och utvecklar sin egen andningsrytm. Det handlar egentligen om att vi måste påminna kroppen om hur den ska andas. Den vet hur det ska gå till eftersom de flesta av oss föds med en förmåga till en lugn andning, men vår hektiska livsstil gör det många gånger svårt att hitta tillbaka till den naturliga rytmen. 

Jag blir nästan löjligt lugn… Livskvalitet måste vara att somna sittande i fåtöljen med hunden i famnen efter en kvarts andningsövning.

Tre veckor har gått och jag tänker på min andning hela tiden. Jag har aldrig tidigare i mitt liv tänkt på – och uppskattat! – min andning så här mycket.

Jag känner mig definitivt lugnare. Coolare. Ja, jag skulle vilja sträcka mig till att jag är en snäppet bättre version av mig själv.

Nu gäller det bara att hålla i träningen. Lina säger att andningen byggs upp som kondition, stegvis.

– Du går ju inte heller ut och löper en mil när du är helt otränad. Lite i taget är det bästa. På samma sätt som kondition är det också en färskvara, effekten tappas om du inte håller i andningsövningarna.

att andas på rätt sätt

VAD ÄR GREJEN?

Att andas är inte något problem. Men att andas rätt är (tydligen) en helt annan femma. Jag har därför gjort andningsövningar 2–15 minuter om dagen i tre

veckor. Övningarna har jag hittat på Youtube och Andningsteknik.se.

WOW-FAKTOR

Jag hade inte ens en aning om att jag andats fel.

HÄLSOEFFEKT

Jag är lugn. Nästan löjligt lugn. Tänk Ior. Jag hetsar inte upp mig för någonting. Stressar inte. Jag vet inte, men det känns som att jag är en lite härligare människa.

Plus och minus

+

+ Jag kan ta ner mig själv från en stressig dag snabbare.

+ Det känns som att jag har lättare att komma till ro på kvällen.

+ Efter en andningsövning känns allting bra och harmoniskt i kroppen.

– Det kräver tid. Precis som träning. Och matlagning. Och allt annat man förväntas ta sig an om dagarna.

–  Vissa dagar har jag ingen lust att slänga mig ner på golvet för att andas långsamt.

– Jag blir yr och illamående i början.

Zandra Lundberg

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Hälsa