Pasta-banta!

HÄLSA

Visst kan du gå ner utan GI

Foto: Satsa på fullkornspasta – ett enkelt sätt att få i sig mer fibrer.
Foto: Viktklubbsdietisten Josefine Jonasson har inget emot spagetti.

Flera dietguruer, som Montignac och Atkins, bannlyser pasta. Men Viktklubb.se:s dietist Josefine Jonasson anser att pasta både är nyttigt och hälsosamt.

– Kroppen behöver kolhydrater och helst kolhydrater som höjer blodsockret långsamt. Pasta är ett bra exempel på det. Allra bäst är fullkornsvarianterna, säger Josefine.

Fullkornspasta är också ett bra sätt att få i sig fibrer, om du inte redan äter mycket fibrer i form av grovt bröd eller grönsaker.

Som med allt annat är det mängden som räknas.

– Det finns ingen mirakelmat. Äter du mer än du behöver går du upp i vikt. Men pasta är bra mat som mättar länge. Undvik feta såser och lassa halva tallriken full med grönsaker så får du en bra måltid.

Lyckas med vikten – 5 supertips från dietisten!

1. Ät frukost. De som äter frukost äter oftast nyttigare under dagen. Om man hoppar över frukosten så är det lätt att man kompenserar genom att äta mer mat under dagen.

2. Väg dig regelbundet. Studier visar att de som väger sig med jämna mellanrum, helst en gång i veckan, lyckas bäst med sin viktminskning.

3. Lagom till mellanmål. Om du måste äta mellanmål, tänk på att inte överdriva. Ett bra mellanmål kan vara en frukt. Man behöver inte duka upp med fil och mackor.

4. Resonera som ekonomen. Tänk på kosten som inkomster och utgifter. Det är tydligt för de flesta att man inte kan köpa en platt-tv varje månad. På samma sätt kan man inte äta två chokladkakor varje dag.

5. Målen i fickan. Ha alltid en lapp med dig där du har skrivit upp ditt mål. Ta fram den när det känns motigt. Det är den bästa motivationen.