3-stegsraketen gör dig smal

HÄLSA

1. Stressa ner till 60-talsnivå

A: Testa din stressnivå

Börja med att testa om du låter jobbet gå före din hälsa. Svara ja eller nej på frågorna. Ta sedan itu med de bitar du behöver förändra.

1 Jag väljer allt oftare att äta snabbmat, som hamburgare eller tunnbrödrulle med räksallad, för att hinna med ett möte eller jobb. Jag tar mig inte tid att äta en riktig måltid JA NEJ

2 Jag äter stående samtidigt som jag uträttar saker som har med jobbet att göra, till exempel att bläddra i en industri-tidning JA NEJ

3 Jag tar med mig arbete och papper hem, som jag läser samtidigt som jag sitter vid datorn och småäter JA NEJ

4 Jag rusar hemifrån på morgnarna sedan jag slängt i mig kaffe och ett par mackor. Jag hinner inte äta gröt, filmjölk eller ett kokt ägg JA NEJ

5 Jag är ständigt nervös eller stressad över saker som sker på jobbet JA NEJ

Resultat: Om du svarat JA på två eller flera av dessa påståenden bör du vara uppmärksam på ditt beteende.

B: Minska vardagshetsen

Här är sex knep för dig som känner att du behöver varva ner:

1. Var lojal mot dig själv. Arbeta bara 40 timmar i veckan, inte 70. De andra 30 timmarna bör du använda till konst, hälsa, umgänge, erotik eller annat du finner värt att leva för.

2. Skapa regelbundna matvanor, det är nyckeln till framgång. Till exempel genom att sätta dig till bords och verkligen njuta av måltiden, även om det bara är en macka och ett glas mjölk.

3. När kroppen säger ifrån är det en varningssignal. Om du ignorerar detta är du förutbestämd att få en allvarlig skada nästa gång, allt från magsår till hjärtinfarkt.

4. Ge dig själv tid. Någon gång under din livstid kommer det att finnas möjlighet att vara ledig två–tre månader och göra det du känner för. Ta den möjligheten.

5. Träning är bra. Men du behöver inte träna. Det viktigaste är att du får in mer vardagsrörelse i ditt liv. Gör tåhävningar, gå uppför trapporna, gå till affären, såga veden för hand, och så vidare.

6. Vad som är bra för dig är bra för världen. Ingen har något att vinna på att du offrar hälsan, allra minst du själv eller dina närmaste.