”Hur klarar jag ett maraton?”

Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: [email protected]
HÄLSA

Jag har som mål att springa ett maraton. Jag är 27 år och man och relativt muskulös. Jag löptränar 3 dagar i veckan och med olika distanser. Måndagar 1 mil, onsdagar 1,5 mil och innan fredagsmyset ett halvmaraton. Jag har riktigt bra tider, på 2,1 mil så har jag 1 timme och 38 minuter.

Nu till problemet: Jag orkar inte mer efter ett halvmaraton, benen bara viker sig den sista biten. Hoppas du har några tips som kan öka uthålligheten. 

/Mattias

SVAR

Jag tycker att löpintervaller är det mest effektiva sättet att förbättra sin kondition på. Ett vanligt misstag många gör är att alltid springa samma sträcka och alltid långa sträckor.

Den senaste forskningen visar dock hur effektiva löpintervaller verkligen är för konditionen. Mest effektiva anses 30-sekundersintervallerna vara och de som ligger på 3–4 minuter. Jag föreslår att du byter ut ett av dina pass till intervallpass. Glöm inte att kompletterande styrketräning också är viktig för att minimera skaderisken vid långlöpning. Är du inställd på att springa ett maraton går du förmodligen inte heller ut lika hårt som på ett halvmaraton.

Lycka till!

ARTIKELN HANDLAR OM

Maraton

Träning

Löpning