Här är metoden som lockade ut flest på promenad

HÄLSA

Att träning är bra både för din hälsa och din vikt är ingen nyhet.
Trots det är det många som inte riktigt hittar motivationen att resa sig ur soffan och ge sig ut på en promenad.
Men enligt en studie från University of Pennsylvania finns det ett sätt som funkar bättre än andra – risken att förlora pengar.

Foto: Johnér

Det finns många studier som visar fördelarna med träning när det gäller vikt och hälsa. Men trots det är det många som inte tar sig ut på en daglig promenad eller ger sig iväg till gymmet.

Enligt en studie, från University of Pennsylvania, som genomfördes 2016, finns det ett enkelt knep att få folk att resa sig från tevesoffan – pengar, eller snarare risken att förlora dem.

7000 steg om dagen

I studien gav forskarna 281 överviktiga personer samma uppgift – att gå 7000 steg om dagen i 13 veckor. Men även om målet var detsamma, att gå 7000 steg, ”belönades” deltagarna på lite olika sätt när de genomförde sin uppgift.

Deltagarna delades nämligen in i fyra olika grupper. Den första gruppen fick bara ett meddelande om att de genomfört uppgiften medan grupp två fick delta i ett lotteri. De två andra grupperna belönades med pengar. Den ena gruppen fick strax över en dollar varje dag de genomfört sin uppgift medan den andra gruppen fick 42 dollar dag ett och sedan ett avdrag på strax över en dollar varje dag de missade sin uppgift, skriver Times.

Lyckades klart bättre

De tre första grupperna lyckades lika bra. Där nådde deltagarna sitt mål ungefär 30-35 procent av dagarna under de 13 veckorna som studien pågick.

Gruppen där man riskerade att förlora pengar lyckades däremot betydligt bättre. De uppnåde målet, att gå 7000 steg, 45 procent av dagarna.

Att förlora pengar visade sig alltså vara den metod som motiverade personerna mest till att ge sig ut på en promenad.

– Vi såg en dramatiskt skillnad i resultatet när man riskerade att förlora samma summa pengar, säger Dr Patel, som var en av forskarna som genomförde studien till tidningen Times.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning