”Jag har aldrig varit så här smal!”

Så blev vi viktvinnare!

HÄLSA

Viktklubbs medlemmar avslöjar sina bästa strategier!

Vi är också i mål!

Kolla, vi har också nått drömvikten!

1 av 2 | Foto: FÖRE Ulrika Holm har varit en viktpendlare hela livet. Som mest visade vågen 104 kilo. På bilden väger hon 101 kilo.

"Jag har aldrig varit så här smal!"

Ulrika Holm har varit en viktpendlare hela livet. Som mest visade vågen 104 kilo.

– Det var efter tvillingarna hade fötts. Jag trodde att övervikten skulle rinna av när jag ammade, men nej.

Nyförlöst med fyra barn i huset var det svårt att hinna med viktminskningen. Ulrika behövde hjälp. Valet föll på Viktklubb.se.

– Vanligt mat som funkade för hela familjen. Och en dagbok som räknade kalorier. Precis vad jag behövde, berättar Ulrika.

Gärna lördagsgodis

Sakta men säkert har övervikten försvunnit. Närmare bestämt 40 kilo på två år.

– Det känns skitbra! Jag har aldrig varit så här smal som vuxen, säger Ulrika.

Men hon har aldrig pratat bantning inför barnen.

– Nej, jag tycker att det är viktigt att ge dem sunda värderingar. Jag har sagt till dem att ät det du vill, men sluta när du är mätt.

Ulrika har hela tiden ätit samma mat som resten av familjen hela tiden. Istället för specialmat har alla erbjudits samma sunda alternativ.

– Vi äter vanlig mat. Mycket ekologiskt och fisk. Och frukt och grönt till alla mål.

– Och när barnen äter lördagsgodis gör jag också det, för att visa att inget är förbjudet.

Tre mil i veckan

De sista kilona har försvunnit med träning. Ulrika springer cirka tre mil i veckan, för friidrottsklubben IS Göta.

– Jag började träna i samma veva som jag gick med i Viktklubb. Löpträning är super att kombinera med familjeliv. Man är inte bunden av tider eller dyr utrustning.

I drygt tre veckor har hon hållit sin målvikt.

– Det är på ostadiga ben, men än så länge går det bra. Jag har hittat balansen, säger Ulrika.

Ulrika Holm

Bor: Helsingborg

Ålder: 34 år

Yrke: Personlig assistent

Startvikt: 104 kg

Målvikt: 65 kg

Vikt nu: 64 kg

Ulrikas 3 bästa tips:

• Ha tåladmod!

• Ta en dag i taget.

• Motionera. Även i vardagen.

Matvanor

Så åt jag förut:

Oregelbundet. Mycket hämtmat. Inte så mycket tanke bakom.

Så äter jag nu:

Regelbundet, 4–5 mål om dagen. Hemlagat på bra råvaror. Mycket ekologiskt och fisk ett par gånger i veckan. Godis ibland men i måttliga mängder.

Så blev vi av med övervikten!

Viktklubbs medlemmar avslöjar sina bästa strategier!