Var på topp när det gäller

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Hur kommer det sig att man alltid gör bort sig mest när det passar sämst?

Forskning visar att hög press kan få hjärnan att gå i baklås – vi visar hur du låser upp den!

Visst är det märkligt att just när man verklig­en vill göra gott intryck, kanske på en dejt, arbetsintervju eller muntlig presentation, blir man plötsligt fumlig, glömmer saker och snubblar? Fenomenet kallas choking under pressure och är en sorts prestationsångest som gör att du presterar under din förmåga under press eller i en situation där mycket står på spel.

– Lägger du för mycket tankeenergi på färdigheter som normalt sker per automatik ökar, ironiskt nog, risken för att du ska klanta till det, säger Sian Beilock, som är professor i psykologi vid University of Chicago, forskare och författare till boken ”Choke: What the secrets of the brain reveal about getting it right when you have to”.

Hjärnan är upptagen

Stor självmedvetenhet kan få helt självklara saker som att hälsa på någon, formulera en mening eller hålla reda på händerna att kännas som totalt omöjliga konststycken. Det kan verka helt obegripligt men har faktiskt sin förklaring. Enligt Sian Beilock är det främst två saker som gör att den här typen av prestationsångest ökar risken för att misslyckas med sådant som du egentlig­en behärskar hur bra som helst.

Den ena är att viljan att göra rätt får dig att börja granska dig själv utifrån. När du är upptagen med att fundera på om du kanske skulle ha valt den andra skjortan i stället eller om du verkar tillräckligt smart – ja då blir det svårt att samtidigt vara den bästa versionen av dig själv. Det går helt enkelt inte att vara på topp när en stor del av hjärnkapaciteten är upptagen med att hålla koll på att du är på topp. De övervakande tankarna tar nämligen fokus från samma del av hjärnan som behövs för att hantera situationen – och din vilja att ha koll ger därför precis motsatt effekt.

Det andra skälet beskriver Sian Beilock som en bristande funktion i hjärnans prefrontala cortex, som är den del som ansvar­ar för att planera, bedöma och tänka framåt. När den lägger sig i sådant den egentlig­en inte har med att göra, alltså saker som normalt sker omedvetet, sätter den krokben för sig själv.

Hur blinkar man nu igen?

Självmedvetenheten gör att det kan bli oerhört utmanande att göra helt vanliga saker som att gå eller prata. Att blinka är ett bra exempel eftersom det vanligtvis sker helt automatiskt, men får du uppmaningen att blinka normalt kommer du börja tänka på hur du gör när du blinkar, hur hårt och hur ofta. Plötsligt är ditt normala blinkningsmönster helt ur fas – eftersom du är medvet­en om något som normalt sker per automatik (prova!). För att inte tala om hur svårt det är att hålla reda på sig själv när man är nykär, har ett möte med chefen eller av något annat skäl är ovanligt självmedvet­en och angelägen om att göra gott intryck…

Lyckligtvis finns det sätt att komma runt det här så att du kan vara den bästa version­en av dig själv även när mycket står på spel. Bli på topp med hjälp av våra fem tips.

Linnea Molander

ARTIKELN HANDLAR OM