Nu brädar vi varann i mobilen

avHelena Utter

Publicerad:

De klassiska sällskapsspelen har fått nytt liv

1 av 8 | Foto: JOHAN FRÄMST
Frida Frykler har fastnat i Rumble.

Först jagade vi poäng i Wordfeud.

Nu letar vi ord i Rumble.

Sällskapsspelen i mobilen har kommit för att stanna – men objektet för vår kärlek växlar snabbt.

– Svenskar älskar ordspel. Men inget varar för evigt, så det är naturligt att man byter efter ett tag, säger spelexperten Jonas Högberg.

Det blev hastigt spelet på allas telefoner. Wordfeud engagerade många svenskar, inte ens Svenska Akademien kunde undgå febern när debatten om vilken ordlista som används blev nyhetsstoff.

Men lika snabbt har intresset rasat.

I stället spelas det Rumble, ett spel där det gäller att kombinera så många ord som möjligt av 16 givna bokstäver – på tid.

– Ordspel har alltid varit populärt, svenskar gillar bildning. Wordfeud blev superstort, men inget varar för evigt. Så det är inte så förvånande att många byter, säger Aftonbladets spelexpert Jonas Högberg.

Mun till mun-metoden

I den nya sköna världen är det gamla klassiker från de svenska vardagsrummen som gör succé. Wordfeud är som ett digitalt Alfapet, Rumbles analoga förlaga heter Boggle, och leken ”rita-gissa-spring”, som blev Pictionary, har blivit appen Draw Something.

– De analoga brädspelen väcker nostalgiska minnen. Och så finns det en social aspekt i att jag kan utmana mina vänner, vi kan tävla mot varandra fast vi inte träffas, säger Emanuel Karlsten, sociala medier-expert.

Han menar att det är ”word of mouth”, mun till mun-metoden, som ger flockbeteendet.

– När något får spinn och folk börjar prata om det, då hamnar det på topplistorna vilket gör att ännu fler upptäcker spelet – och så snurrar det på, säger Emanuel Karlsten.

Så kan en enkel liten app, för några futtiga kronor, plötsligt spelas av miljoner människor världen över och generera ordentligt klirr i kassan för upphovsmakarna.

– Den där gräsrotsgrejen, den finns. Det är oerhört viktigt att folk tipsar varandra på Facebook och Twitter. Men för att få riktig framgång med ett spel gäller det också att Apple hoppar på och lanserar det. Det handlar också om intäkter för dem, säger Jonas Högberg.

Inte bara en fluga

Att trender som på kort tid vinner stor spridning överges snabbt, det finns det till och med forskning från Stockholms universitet som visar. De blir flugor; det surras mycket om dem ett tag, sedan blir det tyst.

Men när det gäller mobilspelen är det inte alltid hela sanningen.

– Angry Birds, till exempel, är i högsta grad levande. Det finns där i bakgrunden även om det inte pratas så mycket om det. Precis som brädspelet Monopol, det är ingen som pratar om det nu för tiden, men det spelas fortfarande, säger Emanuel Karlsten.

Vilken spelapp kommer det surras om härnäst?

– Jättesvårt att sia om. Den här världen har fått sina elefanter, och inarbetade varumärken börjar ta över. Angry Birds Space gick direkt upp på topplistan när det kom. Men jag hoppas att det kommer satsas mer på handlingar och karaktärer. Stora konsolspel börjar mer och mer konverteras till mobilspel, säger Jonas Högberg.

Publicerad: