"Tips på matsmältnings-raket?"

HÄLSA

Läs chatten med GI-coach Ulrika Davidsson

Ulrika Davidsson säger: Hej, nu är jag på plats för att svara på frågor om GI Express!
Moderator säger: Välkomna, då börjar vi med frågorna!
Liljan säger: Hej Ulrika! Äntligen har jag satt igång GI :) I morse åt jag ett ägg i stället för den torra frallan och till lunch åt jag kycklingsallad. Men det känns redan nervöst, min fantasi räcker inte så långt. Vad ska jag laga till middag?
Ulrika Davidsson säger: Hej Liljan. Jag tycker att du ska köpa "Våra bästa GI-recept" och botnisera bland alla recepten som finns i den. Annars finns det flera recept på nätet bl a Aftonbladet Plus och www.dietshop.se. Ett tips från mig idag är att göra en god ceasarsallad med dressing, parmesan och avokado! Lycka till!
lucinda säger: Jag vill få i mig en frukost som motsvarar en matsmältningsraket. Vad kan jag äta på morgonen för att få igång magen?
Ulrika Davidsson säger: Ett bra tips är att börja dagen med en kopp varmt vatten men pressad citron i. Det får i gång en utrensning i din kropp. Gör gärna en smoothie med lite linföolja i så får du i dig fibrer som sätter fart på magen. Om du äter ägg til frukost så kan du ta 1 msk linfrön till eller psylliumfrön. Hälsningar Ulrika
sirpan säger: Hej! Hur ska jag bäst sätta igång med mitt "nya liv"? Vill görta något drastiskt i början så jag märker skillnad, sen fortsätta med sund kost och mer motion än tidigare.. Schema, tips, mat?
Ulrika Davidsson säger: Hej, jag tycker att du ska köpa vår utbildning på nätet - GI Express. Just nu har alla -medlemmar en bra rabatt så läs mer om detta på -hemsidan eller på www.dietshop.se. Utbildningen kommer att ge dig allt du behöver för att lyckas med din viktminskning: Näringslära, motivation, råd och tips samt hur du ska tänka! Hälsningar Ulrika
Maija säger: Vad tycker du om sötningsmedel? Är det OK att äta enligt GI? Tex tuggummi, light-cola, yoghurt?
Ulrika Davidsson säger: Sötningmedel ska man försöka att undvika men det är ok att ta ett tuggummi eller en halstablett lite då och då. Samma sak gäller läsk och yoghurt. Hälsningar Ulrika
Simon säger: Hej Ulrika. Vilken motionsform rekommenderar du för en som inte har någon grundkondition alls, men som vill börja med GI och lättare träning fast ändå se resultat?
Ulrika Davidsson säger: Jag rekommenderar att du först ska fokusera på att lära dig det du behöver om GI, och jobba med att ändra din kost. Ett plus är om du kan motionera lite varje dag t ex en morgonpromenad eller en kvällspromenad, simning eller cykling som ökar din förbränning. Hälsningar Ulrika
martin säger: Hej, jag har precis börjat med GI metoden. Jag har valt att inte äta några kolhydrater alls nu i början för att rasa i vikt, men jag läste att hjärnan bara använder sig av kolhydrater för näring. Är det sant? Betyder det att jag gör mig själv dummare nu?
Ulrika Davidsson säger: Hej, mycket riktigt behöver hjärnan och andra organ kolhydrater men jag förmodar att du äter grönsaker, nötter och bär och då får kroppen kolhydrater. Det som är viktigt är att du inte dra ner på kolhydraterna för mycket och för lång tid. Vi rekommenderar att inte ligga i fas 1 mer än 6 veckor. Detta medför ingen risk för din kropp och du känner ju själv hur du mår och om du känner dig dummare! Det är viktigt att inte träna någon högintensiv träning under den här perioden för då måste du äta mer kolhydrater som tex en extra frukt, skiva grovt bröd eller 1 dl linser och bönor. Hälsningar Ulrika
Fjonkan säger: Jag är en missbrukare av kaffe. Eftersom jag nu äter GI med stor framgång undrar jag hur mycket mitt kaffe missbruk förstör? Dricker 6-8 stora glas om dagen utan socker men med lättmjölk...
Ulrika Davidsson säger: Hej, jag tycker att du ska dra ner på din konsumtion av kaffe därför att kaffe innehåller mycket gifter. Drick bara de koppar som verkligen är goda och avstå från alla andra koppar som dricks av slentrian. Försök att komma ner till 3 koppar om dagen. Ett tips är att köpa goda gröna teer eller roliga ört/kryddteer (Yogite) så kanske det blir lättare att dra ner på kaffet! Lycka till. /Ulrika
vegetarian säger: Hej! Jag är vegetarian och äter ofta quorn-produkter såsom Quornfileer med mera som går att köpa i frysdisken. Nu undrar jag om detta är något som är okej att äta eller om de har ett alltför högt GI-värde. Undrar även om du har andra bra tips på mat man kan äta då jag inte är ett stort fan av bönor...? Tack!
Ulrika Davidsson säger: Hej, du kan äta quorn men kika på innehållsdeklarationen så att det inte innehåller en massa panering, ströbröd, stabiliseringsmedel mm. Ett tips är att äta sojaprodukter, t ex Tofu, sojafärs, sojabitar, alger, quinoa, linser. Ett proteinpulver, typ Holistic, tycker jag att du ska äta minst 2 ggr per dag för att säkerställa att du får i dig tillräckligt med proteiner.
Eva säger: Hej! Jag har så förtvivlat svårt att hålla emot sötsuget, det är en jättetuff strid. Vad kan du rekommendera mig att äta och hur för att hålla emot? Eva
Ulrika Davidsson säger: Ja, det är tufft för många och det krävs en karaktär till en början. Jag rekommenderar att du ska följa fas 1 - GI Express under 4 veckor och då tar du bort många kolhydrater som påverkar ditt blodsocker. Detta gör att du blir mindre sötsugen och då är det lättare att avstå. Du kan läsa mer om GI Express på AB:s hemsida eller www.dietshop.se. Hälsningar Ulrika
jocke säger: Hej! Jag har bara en fråga angående vikt. När ska man väga sig för att få ett så korrekt resultat som möjilgt? På morgonen, kvällen, efter eller innan träning, efter eller innan middag?
Ulrika Davidsson säger: Hej, du ska alltid väga dig på morgonen innan frukost och träning. Försök att inte väga dig mer än 1 gång per vecka och gärna samma dag och tid. Ett tips är också att ta fram måttbandet och mäta lår, mage, rumpa, överkropp och armar så har du ett mått till att jämföra med. Hälsingar Ulrika
Moderator säger: Tiden är snart ute, dags för dagens sista fråga!
Gnarpare säger: Hej! Jag gav mig på GI-metoden för snart en månad sedan och har skött mig riktigt bra, men jag får ingen positiv effekt alls. Jag har gått upp ca 4 kilo sedan jag började, även fast jag både lagt om kosten totalt och rör på mig mer nu än tidigare... Är detta vanligt? Kommer det att vända, eller ska jag byta metod?
Ulrika Davidsson säger: Hej, det är inte vanligt att man går upp av att äta GI-kost. Jag frågar mig om du har gjort rätt? Om du fortsätter med att gå upp i vikt så ska du säkerställa att du verkligen gör rätt, annars kan du prova en annan metod tex att räkna kalorier. Försök att titta på alla andra positiva saker av att äta den här kosten – mer energi, bättre humör, mer mättnad mm. Jag förstår om du känner dig besviken och tröstlös men jag tror att det ska vända och hoppas att du vill ge GI en chans till! Hälsningar Ulrika
Moderator säger: Det var sista frågan för idag. Stort tack till dig Ulrika, och tack till alla er som ställt frågor!