Ovanorna som gör dig fet

avSara Milstead

Ny forskning: Därför frossar vi i onyttigheter – utan att vi märker det

Foto: BRITA NORDHOLM
viktresa Frida Eriksson pendlade Nyköping–Stockholm under flera år. Under resorna åt hon godis och drack läsk slentrianmässigt. När Frida tog tag i småätandet ombord gick hon ner 33 kilo.
Namn: Frida Eriksson.
Ålder: 28.
Bor: Nyköping. Yrke: Avtalsansvarig på Svenska logi.
Familj: Sambo och två döttrar.

Popcorn på bion, bulle på tågstationen, kaffebröd på jobbet.

Faller du också för frestelserna, trots att du egentligen inte är hungrig?

Nu vet forskarna varför.

David Neal.

Det som får oss att småäta är inte popcornen, läsken eller chokladen i sig.

Inte heller är det hungern eller det pendlande sötsuget. Utan det är själva omgivningen, som biosalongen eller tågvagnen.

Miljön ger suget

Psykologer har upptäckt en mycket stark koppling mellan vår miljö och vad vi stoppar i munnen. Enkelt uttryckt programmerar vi oss själva att äta vissa saker på vissa ställen – och gör det sedan utan att tänka oss för.

– Men platsen behöver inte alltid vara geografisk. Det kan också vara en situation eller en viss handling, säger psykologen och forskaren David Neal.

När vi befinner oss på den plats som vi förknippar med godis reagerar hjärnan omedelbart. Vi upplever ett sötsug och lyder reptilhjärnan som kommenderar: köp bullen – precis som du brukar!

– Förmodligen är detta en av de viktigaste orsakerna till varför vi blir feta.

Åt gamla popcorn

I en färsk studie bjöd forskarna biobesökare på antingen färska, nygjorda popcorn, eller gamla, sega popcorn som hade stått en hel vecka. Det visade sig snart att de som regelbundet åt snacks i biosalongerna inte brydde sig om hur det smakade. Gruppen som däremot mer sällan åt på biografer valde snabbt bort de gamla popcornen.

– Det visar vilken stark trigger biomiljön är, säger Neal.

Hur hindrar man då sig själv från att äta av bara farten?

– Ät med fel hand. Då tvingas du reflektera över vad du gör, och blir mer medveten om hur maten smakar, säger David Neal.

Forskarnas tips: Så lurar du reptilhjärnan

Byt hand. Om du normalt håller gaffeln med höger hand, byt till vänster. Då bryts det vanemässiga beteendet och du tvingas att tänka efter: är jag hungrig eller inte?

Välj små tallrikar. Det minskar okynnes­ätandet med 20 procent.

Köp mindre förpackningar av söt eller fet mat.

Titta bort. Håll godsaker som triggar din aptit utom­ synhåll.

Frida, 28: ”Jag gick upp 33 kilo”

Chokladkaka, läsk och te med massor av sockerbitar.

Frida Eriksson beställde sin färdkost till tåget av gammal ­vana, utan att reflektera över konsekvenserna.

Inte förrän vågen stod på 108 kilo.

Frida har i många år pendlat mellan Nyköping och Stockholm. Och just tågen och vänthallarna blev snart en av hennes akilles­hälar. Där fanns bullar, snacks och läsk tillgängligt, nästan dygnet runt. Ätandet blev ett reflexmässigt tidsfördriv.

– Oftast var det sådant jag inte behövde, det bara slank ner. Satt jag och väntade blev det tidning och chokladkaka, säger hon.

Tog tag i småätandet

Men det var inte den enda viktfällan som Frida fastnade i. ­Mammaträffar med fika, kaffebröd på jobbet, fredagsmys med chips och godis – allt bidrog till att vikten ökade successivt.

– Jag åt för att jag var uttråkad eller för att man skulle – i vissa ­situationer gör man det bara, utan att tänka, säger hon.

Först när vågen stannade på 108 kilo bestämde sig Frida för att ta tag i småätandet en gång för alla. Hon anslöt sig till Itrims viktprogram och tvingades analysera sitt ätbeteende.

– Under tre veckor skrev jag upp allt jag åt, var och varför.

”Mineralvatten och frukt”

Efter det förändrade hon sina vanor i grunden. Småätandet ­begränsades till ett minimum. Och resultatet är imponerande: minus 33 kilo.

– Nu köper jag tidning till tåget och ser till att jag har med mig mineralvatten eller frukt, säger hon.

1 av 4
Carolin Carlsson.

6 vanligaste fällorna – så hanterar du dem

Carolin Carlsson, hälso­råd­givare vid Itrim, ­tipsar om hur du hanterar de vanligaste situationerna då vi överäter.

1. Frukosten. Den måltid som vi lättast skaffar inbitna vanor kring, enligt forskning. Så om du gillar att dricka O’boy och mumsa marmeladmackor är det inte konstigt om du med tiden går upp i vikt.

■ ■Carolin: ”Gör små förändringar som gör måltiden nyttigare. Byt ut marmeladen mot färska bär, välj mörkt bröd i stället för ljust”.

2. Bion. Köper du alltid en hink läsk och en kartong baconchips så snart du löst biljetterna? Här kan du slippa onödiga kalorier.

■ ■ Carolin: ”I stället för att äta en hel påse, välj ut tio bitar av ditt favoritgodis – eller försök hitta ­något nyttigare alternativ som du kan ta med dig hemifrån”.

3. Bilen. En typisk godisfälla. ­Varje gång du tankar möts du av rader med smaskiga gottepåsar.

■ ■ Carolin: ”Det handlar ofta om planering. Ha med morotsstavar ­eller frukt i beredskap, så du inte ­behöver stanna och köpa choklad. Eller köp nyttigare ­alternativ som tuggummi ­eller kaffe”.

4. Mammaträffarna. En av de mer förrädiska fällorna. Fika är ett nästan obligatoriskt och sällan ifrågasatt inslag i varje barnaktivitet.

■ ■ Carolin: ”Satsa på aktiviteter som inte cirkulerar kring mat, som en promenad i skogen. Eller förlägg träffen till lunchen, så äter du åtminstone riktig mat i stället för kaffebröd. Funkar inte det, välj en kopp svart kaffe – och inget mer”.

5. Jobbfika. Börjar med att någon har med sig hembakat och sedan skapas raskt en fikalista. Och du vill ­inte vara den som oartigt avböjer.

■ ■ Carolin: ”Många känner sig hemska som tackar nej, men det ska du ­inte göra! Det är ju ingen som erbjuder en diabetessjuk att äta godis, eller hur? Men förklara att du försöker gå ner i vikt”.

6. Tåg och väntrum. Handlar ofta om brist på sysselsättning. Maten får minuterna att gå fortare.

■ ■ Carolin: ”Köp en kopp te och en korsordstidning i stället för bullar. Eller surfa på telefonen. Wordfeud är ett bättre tidsfördriv än fika!”