Nyttigt eller ej?

avShirin Rågby Djavidi

HÄLSA

Här får du ren fakta

Foto: Thinkstock

Kanske har du låtit dig luras i många år av en gammal ”sanning”.

Så tro inte på allt du hör utan läs istället innehållsförteckningen.

Viktklubbs Shirin Djavidi presenterar åtta myter och fakta om mat du stoppar i dig.

1. Myt: Mellanmjölk är mycket smalare än röd mjölk.

Fakta: Skillnaden är 1,5 procent vilket är försvinnande lite.

2. Myt: Bruna ägg är nyttigare än vita.

Fakta: Färgen har absolut ingenting att göra med kvaliteten på ägget. Däremot, om du är ute efter bra ägg, ska du välja ekologiska frittgående höns uppfödda med omega 3. Vita eller bruna spelar alltså ingen roll.

3. Myt: Kalkonbacon innehåller mindre fett än traditionell bacon från fläsk.

Fakta: Det stämmer att kalkonkött är smalare än fläskkött. Men för att kalkon ska kunna smaka vanlig bacon krävs en hel de tillsatser och det är här som problemet uppstår. Det vanliga är att både salthalten liksom fetthalten oftast blir densamma i slutänden i alla fall.

4. Myt: Färska frukter och grönsaker är alltid bättre än frysta.

Fakta: Det är inget fel alls med att köpa frusna frukter och grönsaker. Allra helst när det inte är säsong. Det positiva är att den frusna frukten alltid paketeras när den är perfekt mogen. När bananer eller tomater plockas från sina träd och buskar är det gröna och mognar under den långa transporten till Sverige. Då går frukten miste om en stor del av näringsinnehållet. Köp alltid frusen frukt och grönt utan tillsatser.

5. Myt: Sallad på menyn är alltid det slankare alternativet.

Fakta: Så behöver det inte alls vara. En ren och slät hamburgare kan innehålla 250 kalorier och 9 gram fett medan en ceasarsallad med kyckling, mögelost och massor av dressing kan innehålla 540 kalorier och 23 gram fett. Det är skillnad på sallad och sallad. Välj gärna en sallad utan massa extra tillbehör och gör en egen dressing med olja och vinäger.

6. Myt: Lightprodukter och sockerfria produkter är alltid bättre än traditionella.

Fakta: Om du ska ta en kaka eller en skål med glass till efterrätt, ät då en kaka eller glass gjort på riktigt socker och grädde och njut. Det artificiella sötningsmedlet ger oftast upphov till mersmak medan en kaka gjort på riktigt socker är mer mättande och gör dig nöjd med en munsbit. Låt dig inte luras av fettfria eller sockerfria produkter, de är alltid laddade med något artificiellt som ska ersätta det vanliga sockret.

7. Myt: Byt ut läsken mot färskpressad juice.

Fakta: Ok, vi kan ju alla vara överens om att juice är betydligt bättre än läsk. Men om du är noga med att räkna kalorier så innehåller de båda ungefär lika mycket socker. Däremot är läsken bara färgat vatten med tillsatser, medan du i juicen får i dig massvis med nyttiga vitaminer, mineraler och antioxidanter.

8. Myt: Byt ut din glass mot frozen yougurt.

Fakta: Det kan sluta med att du får i dig mer kalorier från din frozen yougurt än vad du hade fått ifall du åt en lagom portion vanlig glass. Många luras av att det är yougurt och tror därmed direkt att det är nyttigt. Det gör också att man överäter. Ibland kan din frozen yougurt dessutom vara proppfull med socker. Var noga med att läsa på innehållsförteckningen.