Turboträna!

Hälsa

ÖKA PULSEN – MAXA RESULTATET

Kort, högintensiv intervallträning under namnet Grit har blivit några av gymkedjan Sats mest populära pass.
Kort, högintensiv intervallträning under namnet Grit har blivit några av gymkedjan Sats mest populära pass.

Glöm timslånga pass på gymmets trapp­maskin! Nu är det turboträning som gäller: korta pass med hög intensitet som sätter fart på din fett­förbränning, ger effektiv konditionsträning och ger dig synligare muskler.

Den tuffa, drivande musiken dånar ur högtalarna. Ett 30-tal tjejer och killar kör armhävningar mot varsin stepupbräda medan instruktören Sara Helin går runt i salen och peppar. När de har sänkt ned bröstkorgen för tjugonde gången ber hon dem att hoppa jäm­fota upp och ned på brädorna. I famnen ska de ha varsin vikt­platta.

Sara Helin.

– High five, grymt jobbat! säger hon när svetten börjar lacka på deltagarna och hon lyfter sin hand­flata mot dem, en i taget.

Klassen hon leder heter Grit plyo och äger rum på Sats Zenit mitt i Stockholm. Det bara 30 minuter långa men hög­intensiva intervallpasset kommer ursprungligen från Nya Zeeland. Passet har skapats av fitness­företaget Les Mills, som bland annat ligger bakom mega­succén Bodypump.

Lanserades efter sommaren

Passet Grit plyo ger spänst, kondition och styrka.

Grit plyo, som framför allt ger spänst men även konditions- och styrke­träning, lanserades i Sverige efter sommaren samtidigt som Grit strength. Det senare är ett snarlikt pass, men där styrke­träning står i fokus. På bara ett par månader har de båda klasserna blivit några av gymkedjan Sats allra mest populära.

– Det är helt galet, klasserna är fullbokade långt i förväg och det är kö utanför salen innan de börjar, berättar Sara Helin, som är dansare i grunden men numera personlig tränare och grupp­tränings­instruktör.

Klasserna är utformade för dig som vill hålla dig vältränad trots en fulltecknad almanacka – du som vill ha effektiv träning på kortast möjligast tid.

”Väldigt hög puls”

– Du kommer upp i väldigt hög puls och orkar hålla den hög passet igenom tack vare inter­vallerna. Visserligen går pulsen ned lite mellan topparna, men vilan är så kort att pulsen aldrig hinner gå ned jättemycket. Grit är riktigt tung träning. Det är blodsmak i munnen och tunnelseende som gäller, säger Sara Helin.

Förutom att det är ett suveränt sätt att träna upp sin kondition på, finns det en rad andra fördelar. För­bränningen får sig till exempel ett rejält lyft när pulsen hålls hög på det här sättet. Såväl under passet som flera timmar efteråt, berättar Sara Helin.

Den som suktar efter platta magar och välsvarvade armar kan också skatta sig lycklig, för förmågan att bygga muskler förbättras också markant.

– När man tränar så här, på gränsen till vad kroppen orkar, kickas nämligen de explosiva muskelfibrerna igång. Det gör det lättare att få en atletisk kropp med väldefinierade muskler, säger hon.

Detta till skillnad från låg­intensiv träning, inflikar hon, då det främst är de långsamma muskel­fibrerna som används.

Det ger mer den typen av kroppar som lång­distans­löpare brukar ha.

Instruktören entusiasmerar

Men det är inte bara de snabba resultaten och den korta tränings­tiden som orsakar publikrusning. Många tilltalas också av att gymmen släpper in färre medlemmar till de här klasserna och att instruktören är ute på golvet och entusiasmerar de tränande.

– Deltagarna får mycket uppmärksamhet. Om jag märker att någon inte orkar göra en viss övning, är jag snabbt där och ger alternativ. När det är mindre grupper uppstår också en teamkänsla, som gör att man peppar varandra till att ta i mer. Tillsammans grejar vi det här, liksom.

Elin Wennman. Foto: MAGNUS WENNMAN

Förutom Grit-klasserna finns det andra liknande pass på marknaden. World­class lanserade till exempel sin så kallade X-fit express-klass redan 2009 och var därmed med och skapade trenden med korta högintensiva pass i Sverige. Elin Wennman, gruppträningsansvarig på Worldclass, tror att trenden delvis kommer sig av den rådande crossfitfebern. Crossfit, som har exploderat i popularitet i Sverige de senaste åren med dansaren Karl Dyall som en av förgrunds­figurerna, är en sorts intervall­träning med funktionell konditions- och styrke­träning. Ett pass pågår sällan i mer än 30 minuter.

– X-fit express påminner om crossfit såtillvida att du kör hårt på kort tid, jobbar både styrke- och pulsinriktat och använder de stora muskelgrupperna, säger Elin Wennman.

Tempot på den här typen av pass är tufft, vilket hon tycker att man bör ha i åtanke om man vill delta. Samtidigt går det att anpassa övningarna efter sin förmåga.

– Du kan själv bestämma hur stora rörelser och hur många repetitioner du vill göra. Du tränar helt enkelt efter din egen högstanivå, säger hon.

HÄR HITTAR DU TURBOPASSEN

Grit strenght fokuserar på hård styrketräning.

1. Grit strength

Tid: 30 minuter.

Tränar: Framför allt styrka, men du kommer även upp i hög puls eftersom det ingår mycket hopp och tunga lyft.

Redskap: Stepupbräda och bodypumpstänger med vikter.

Passar: Dig som vill träna hela kroppen riktigt hårt men som är särskilt intresserad av att bli starkare.

Här kan du träna: På vissa Sats-anläggningar än så länge, men snart kommer en del andra gym också att kunna erbjuda passet.

Deltagarna peppas av instruktören Sara Helin som här leder det tuffa passet Grit plyo.

2. Grit plyo

Tid: 30 minuter.

Tränar: Framför allt spänst, men även styrka och kondition. En typisk övning är burpees, som innebär att du hoppar ner i arm­hävnings­position med händerna brett isär på en stepup­bräda. Där­efter hoppar du jämfota in med fötterna för att direkt hoppa jämfota upp på brädan. Varpå du trycker ifrån och hoppar högt upp i luften – och gör hela sekvensen om och om igen i ett enda flöde.

Redskap: Stepupbräda och vikt­plattor.

Passar: Dig som vill träna hela kroppen riktigt hårt, men vill lägga extra vikt vid spänst.

Här kan du träna: På vissa Sats-anläggningar än så länge, men snart kommer en del andra gym också att kunna erbjuda passet.

3. X-fit express

Tid: 30 minuter.

Tränar: Kondition och styrka för hela kroppen.

Redskap: Stepupbräda, viktplatta och stång.

Passar: Dig som vill träna hela kroppen riktigt hårt.

Här kan du träna: På flera av Worldclass anläggningar.

Instruktören Anna Lindh introducerade träningsformen NTC under evenemanget Nike Blast i Stockholm förra året…

4. NTC, Nike Training Club

… Aftonbladets reporter Johanna Björklunds var en av deltagarna som provade på den högintensiva träningsformen.

Tid: 30, 45 eller 55 minuter.

Tränar: Styrka, rörlighet, kondition och spänst i högt tempo.

Redskap: Hantlar.

Passar: Alla som vill träna hela kroppen riktigt hårt, oavsett nivå. Du tränar efter din egen förmåga. Den mest vältränade kan få utmaningar samtidigt som nybörjaren kan hänga med och får bra träning.

Här kan du träna: På vissa Sats-anläggningar och på olika träningsevent som ordnas runt om i landet. Det finns också en app att ladda ned gratis som du kan använda dig av om du vill träna hemma, eller när du är på semester.

Fördelarna med turboträning:

√ Förbränningen ökar både under själva passet och efteråt.

√ Konditionen förbättras avsevärt.

√ Det blir lättare att skaffa definierade muskler.

√ Träningen är tidsbesparande, passet brukar bara ta 30 minuter.

√ De mindre grupperna skapar en peppande stämning.

√ Instruktören är ute bland deltagarna mest hela tiden och ger dem mycket uppmärksamhet.

TIPS!

Många gymanläggningar har egna varianter av den här typen av klasser. Fråga om utbudet på ditt lokala gym!

Text: Minna Tunberger, Foto: Margareta Bloom Sandebäck

ANNONS EXTERN LÄNK

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår - välj ditt test här.

Werlabs

Publisert:

Aftonbladet

/

Hälsa