"Jag äter precis hela tiden"

HÄLSA

Lotta vann en månad med personlig tränare

1 av 3 | Foto: Maja suslin
Kommer i form Lotta Johansson kämpar med träningen under övervakning av sonen Edvin och tränaren Linda Liedstrand.

Lotta Johansson, 39, blev den lyckliga vinnaren av en månads personlig träning genom aftonbladet.se.

Till sitt förfogande har hon nu träningskonsulten Linda Liedstrand, som ska hjälpa henne att bli kvitt graviditetskilona och komma i form inför sitt stundande sommarbröllop.

Lotta sitter i cafeterian på Delta Gym med sin halvårsgamla son Edvin i famnen. Hon har just blandat en proteindryck och gör sig redo inför sin fjärde drillning i gymmaskinerna tillsammans med sin personliga tränare.

– Allt det här är jättekul. Jag trodde det skulle bli problem med Edvin, att jag skulle få svårt att komma ifrån och så. Men det första Linda sa när vi pratade var "ta med dig guldklimpen, inga problem", berättar Lotta.

Motivationen på topp

När Lotta svettas i maskinerna ligger således Edvin på en filt intill och bevakar det hela med stora ögon. Ibland blir han rastlös, men då lyfter Linda upp honom och vaggar honom med ena armen medan hon pushar på Lotta med den andra.

Det syns att pushningen har effekt på Lotta. Hon tar i så hon nästan spricker när hon systematiskt avhandlar maskin efter maskin, men hon ser hela tiden glad och energisk ut. Lotta säger att motivationen är på topp nu, och att hon knappt trodde det var sant när hon fick reda på att hon vunnit.

– Jag är som alla andra, som sitter och tittar på de där programmen om vikt och kost och tänker att "det vore ju bra", men jag har aldrig orkat ta tag i det, säger Lotta.

– Men när jag såg den där tävlingsannonsen tänkte jag "det där är jag!", och så skickade jag in.

Större tallrikar

Och det gick vägen. I en månad ska Lotta och Linda träna tillsammans, sedan ska Lotta fortsätta på egen hand med ny kunskap och nya vanor i bagaget. Omställningarna är många, till exempel har Lotta fått byta ut sina tallrikar hemma mot en storlek större.

– Jag var helt övertygad om att Linda gett mig fel kostprogram, både jag och de andra i familjen trodde nog att det här programmet var anpassat efter en 150 kilos body-builder, säger Lotta.

– Jag ska äta var tredje timme, jag tror ju att det är ett skämt varje gång mobilens alarm ringer. Mobilen har blivit min mat-och-sov-klocka, fast med bara mat, säger hon och skrattar.

Omfattande träningsprogram

Träningsprogrammet som Linda har lagt upp för Lotta är omfattande. Fem dagar i veckan ska Lotta gå ut och gå en timme före frukost. Två dagar i veckan tränar hon utförliga träningspass med Linda på gymet, och två dagar i veckan ska hon hitta på egna aktiviteter på kvällarna, gå raska promenader eller liknande.

Därtill ska Lotta väga och mäta ALLT hon äter – det är Lindas bästa råd till den som vill gå ner i vikt.

Bröllopet är drivkraften

Målet med träningen och de omlagda livsvanorna är att komma i form så att Lotta ska känna sig så fin som möjligt vid sitt bröllop i mitten av juli.

– Vi har kommit överens om att vi ska försöka omforma min kropp. Just nu är den cylinderformad, tjockast på mitten, och jag känner mig alltid plufsig, säger Lotta.

– Min kompis är sömmerska och ska sy klänningen till bröllopet. Hon har lovat att vänta tills jag kommit lite längre i träningen innan hon börjar sy. Det funkar som en morot för mig, säger Lotta.

"Känslan viktigast"

Och sådana drivkrafter är viktiga, menar Lotta, för det är inte lätt att helt lägga om sina vanor.

– För det första är det svårt att hinna med att äta, att planera in mat var tredje timme. Och för det andra tar det emot att proppa i sig berg av mat så ofta, när allt man vill är se slankare och fräschare ut. Men det ger ju resultat, även om kilona i sig spelar mindre roll. Det viktigaste för mig är att få den där känslan, att känna sig fin och nöjd.

Blogg

Så utformar du ditt eget kost-schema

Linda Liedstrand tipsar om vad du ska tänka på när du planerar din kost.

Foto: Maja Suslin
Linda Liedstrand driver PT-konsulterna.

Mer träning!

Lina Lindkvist

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning