Oväntade knepet – om du har svårt att somna i värmen

HÄLSA

Har du svårt att somna i sommarhettan?
Varför inte testa det oväntade knepet att ta en varm dusch innan du kryper ner i sängen i kväll.
– Det kanske låter konstigt, men man kan testa att ta en varm dusch innan man lägger sig, säger Christian Benedict, docent i neurovetenskap och sömnforskare vid Uppsala universitet till SVT.

Sommaren har bjudit på varma dagar – och varma nätter. Något som gjort det svårt för många att somna.

De flesta av oss har försökt med de flesta vanliga knepen, som att sova med öppet fönster, köpa fläktar och köra med korsdrag. Men det finns några knep som kan vara mer effektiva enligt experten Christian Benedict, docent i neurovetenskap och sömnforskare vid Uppsala universitet, skriver svt.se.

Foto: Colourbox
Oväntade knepet för dig som har svårt att sova i värmen.

Ta en varm dusch

Det mest oväntade knepet som Benedict tipsar om är att ta en varm dusch innan det är dags att gå och lägga sig.

Anledningen är enkel. Värmen i duschen hjälper till att öppna kärlen i händerna och fötterna som släpper ut värmen. Samma effekt kan man enligt Benedict få om man håller händerna under varmt vatten i tio minuter. Det blir en signal till hjärnan att sänka kroppstemperaturen, berättar han för svt.se.

Öppna fönster

Ett vanligt knep för att kunna sova är att öppna upp fönstret i sovrummet men för att det ska fungera när det är så här varmt så behöver man planera lite och inte hålla fönstret öppet hela dagarna. Enligt Benedict så är det bästa att hålla fönstret stängt och gardinerna fördragna under dagen för att hindra den varma luften att höja temperaturen i hemmet. Då kan man få en kylande effekt om man sedan öppnar upp på kvällen och släpper in den svalare luften.

Ett annat tips är att kyla ner sängen med hjälp av till exempel en vattenfylld ballong som man först förvarat i kylen eller frysen.
Om man låter den vara i sängen ett tag innan man ska gå och lägga sig så kan den hjälpa till att kyla ner sängkläderna.

Så klarar du sommarhettan – läs mer här

Dagsljus bästa sättet att bli trött

Men det bästa knepet av alla är att vara ute mycket – framförallt på morgonen. Dagsljuset sätter nämligen igång vår inre sömnklocka som hjälper oss att bli trötta på kvällen.

Forskaren: Därför blir du glad när solen lyser

ARTIKELN HANDLAR OM