”Gå i en takt som gör att du känner dig lätt ansträngd”

Av: Zendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

Motionsexperten Petra Thorén svarade på läsarnas frågor

Daniel säger: Hej! Jag har ett litet problem.

Jag håller på och bygger magmuskler.

Men jag har ett litet hull längre ner på magen.

Och det vägrar försvinna, hur mycket jag än tränar.

Vad kan jag göra åt saken?

   Petra Thorén säger: Utan att veta exakt hur du kör så tänk på att du måste ligga i med konditionsträningen också. Du kan som bekant inte punktförbränna fett, utan det gäller att ha en rejäl konditionsträning för att förbränna på hela kroppen. Testa gärna också att variera din magträning ofta och se över din kost. Du kommer säkert att nå resultat, men magen är ju inte den lättaste kroppsdelen att jobba med. Men, som sagt: ge inte upp!

Maggan säger: Vad är det som gör att man får ont på famsidan av smalbenen när man är ute och går? När det gör ont känns det som om man går mot en vägg hela tiden.

   Petra Thorén säger: Hej Maggan! Se först och främst till så du har rejäla skor. Tänk vidare på att du stretchar ut dina underben när du kommer hem, det kan du egentligen göra oftare än så. försök också gå avslappnat så du inte spänner underbenet och lyfter tån för mycket. Blir problemet större och värre bör du söka experthjälp så du inte drar på dig en kronisk benhinneinflammation tex.

Stella31 säger: Hej Petra!

Jag är en tjej på 31 år som är 184 lång och väger 76 kg Jag skulle gärna vilja minska några kilo. Jag löptränar ca 4 ggr/ vecka. Ett långpass 70-90 min och två/tre pass på 40-50 min i veckan. Jag följer kaloriintaget bra- ibland blir det lite över (de dagar jag ej springer) och ibland blir det lite mindre. Men det märks inte på vågen!! Har du några tips om jag kan ändra på träningen för att förbränna mer?

   Petra Thorén säger: Hej Stella, det ser redan ut som att du har hittat en fin nivå. Det du kan göra är att byta ut ett av de kortare passen till ett rent, hårt intervallpass. Vill du springa gör det, annars är det bra att testa någon annan form av konditionsträning som tex spinning. Jag tycker också att du ska träna ett styrkepass i veckan, mer muskler ökar förbränningen. Vill/kan du inte lägga på mer så kör tre konditionspass och ett styrkepass. Vill du utmana ännu mer föreslår jag en till två morgonpromenader, före frukost, i veckan. Men lyssna till kroppen så det inte blir för mycket!

sara säger: Hejsan, jag arbetar väldigt långa arbetsdagar, så för att kompensera med motion brukar jag stå på stället och jogga in en timme framför tv:n i stort sett 5 dagar i veckan, jag undrar om du vet på ett ungefär hur myket kalorier man förbrukar - jag väger ca 55 kilo. Sen så undrar jag om du tycker att detta är ett bra sätt eller är det väldigt stor skillnad om man jämför med tex en rask promenad i en timme??? hälsningar Sara.

   Petra Thorén säger: Hej Sara! Gå in på Viktklubbens hemsida och titta i motionskollen - då får exakta uppgifter utifrån din vikt och längd. Rent energimässigt går det bra att stå framför tv:n, om du ser till att jobba ordentligt och inte fuska. Men kommer du ut får du frisk luft, dessutom kanske en och en annan backe som gör att intensiteten blir lite större. Fördelen ute är att man kan gå på ojämnt (grus, stig) underlag vilket är bra för att stärka de små musklerna kring fotleden.

Carro säger: Vilket ger bäst fettförbränning? Aerobic, Step eller vanlig medelgympa typ Friskis och Svettis? Och hur länge skall man helst promenera i snabb takt för att få bästa fettförbränningen? Tack!

   Petra Thorén säger: Hej Carro! de där klasserna ser ju lite olika ut beroende på vilket gym du kör på, men som generellt svar kan jag nog säga att jag inte tycker det spelar någon roll. Gör det du tycker är roligast för alla klasserna ger dig goda möjligheter att förbränna bra och tycker du att det är skoj tar du i mer och gör dig av med mer energi! Om du ska ut och gå så gå i en takt som gör att du känner dig lätt ansträngd, håll gärna på upp emot en timma. Men tänk på att du kan gå samma sträcka snabbare, det krävs samma energi för att komma runt.

amela säger: Hej Petra, när förbräner man som mest - tidigt på morgonen eller senare på kvällen?

   Petra Thorén säger: Det finns en fördel med att promenera före frukost då man har en högre förbränning. Men jag tycker inte man ska stirra sig blind på det. Passar det bättre på eftermiddagen så gå då. Det kan ju vara så att du är piggare då och orkar gå längre och lite snabbare.

O-fettot säger: Hej, är en kille på 39 som tränar på gym tre gånger i veckan sedan ca 9 månader. På den tiden har jag gått upp 2 kg, från 56 till 58 och jag är 180 cm lång. Äter i vanlig ordning mängder som slår de flesta. Hur blir jag 'fetare'?

   Petra Thorén säger: Hej! Att du gått upp visar att du är på rätt väg. Fortsätt med gymträningen men undvik hårda konditionspass. Även om du redan äter mycket så tänk på att äta ofta, ha alltid ett mellanmål med dig och var noga med att få i dig näring som en proteindrink snabbt efter träningen. Känner du dig ändå inte nöjd så fråga gympersonalen om hjälp eller gå till en kostrådgivare. Lycka till!

Andreas säger: Hej, finns det något bra sätt att peppa min tjej utan att behöva engagera mig själv i träning? Jag har hög ämnesomsättning, jag vill inte träna, men jag vill gärna se henne bli smalare som har så lätt att gå upp i vikt.

   Petra Thorén säger: Hej Andreas, det vitkigaste är ju att din flickvän själv vill och att inte drivkraften är att du vill att hon ska bli smalare. Peppa henne till att gå med en väninna och träna, så hon känner att hon har någon att göra det tillsammans med. Sedan är det inte fel att träna för dig heller även om du har hög ämnesomsättning. Man tränar ju inte för attt vara smal även om det kan vara en drivfaktor, det viktigaste är att man är frisk, känner sig stark och pigg - är du orolig - välj en form där du musklar på dig lite istället för går ner. Då kan du och tjejen ändå träna tillsammans...

Cassie säger: I söndags styrketränade jag rätt hårt och på kvällen fick jag jätteont i ögonen, som ett hårt tryck. Igår hände samma sak efter styrketräningen, fast jag inte körde lika hårt. Läskigt. Är det något du känner igen eller vet något om?

   Petra Thorén säger: Hej Cassie, det låter som att du ska ta det lite försiktigt. Om smärtan beror på att du tagit i för hårt, kanske du har en begynnande infektion på gång. Om det är något annat vågar jag inte uttala mig om. Vila några dagar, kör lite lättarenästa gång och känn efter. Kvarstår problemen så uppsök läkare innan du lastar på med vikter igen!

Matte säger: Jag styrketränar 5 dagar i veckan, men vill samtidigt gå ner i fettmängd och inte muskler. Hur göra?

   Petra Thorén säger: Hej Matte, se över din kost: är det något du kan ändra där. Kanske dra ner fettprocenten men ändå ha hög proteinandel? Lägg in ett-två konditionspass, gärna tuffa intervallpass. Jag vet inte hur du kör styrketräningen idag men snacka med personalen på gymmet och se om du kan ändra belastning/intensitet för att ändra resultaten. Kör hårt!

johanna säger: Vad är den bästa träningen när man är gravid?

   Petra Thorén säger: Hej Johanna! När man är gavid bör man träna för att bibehålla sin styrka och kondition/inte för att öka den. Kör man redan innan graviditeten kan man fortsätta med samma träning men vara lite varsam och inte belasta leder i ytterlägen och att inte träna så man kommer upp i för hög puls. Efter hand som magen växer och rörligheten minskar får man övergå till mer anpassad träning som simma i bassäng, promenera etc. Det finns en jättefin bok av Katarina Woxnerud i ämnet, på Fitnessförlaget, den kan jag varmt rekommendera!

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN