Det gäller att hitta sin balans mellan mat och motion

avZendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

Nils-Georg Asp, professor i industriell nutritionslära, chattar med läsarna om smalmetoder

majsan säger: Vad är farligast? Fett eller socker?

   Nils-Georg Asp säger: Fett innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier per gram som socker, det är alltså värre. Men man kan få mycket kalorier både av fett och socker. Många undersökningar visar att det är viktigast att hålla reda på fettet i maten, om man ska gå ner i vikt. Men självklart ska man undvika läsk och godis också.

lily säger: Hej! Vad tycker du om allt det här med glykemiskt index som är så inne nu?

   Nils-Georg Asp säger: Det finns undersökningar som talar för att lågt GI kan vara bra för mättnad. Men om du ska gå ner i vikt är det viktigare att hålla reda på hur mycket mat du äter.

tjolahopp säger: Jag motionerar reglebundet och försöker gå ner i vikt. Jag äter, trots motionen, mindre än rekommendationen hos Viktväktarna eller ViktKlubben - går jag ner fortare då eller ändras bara ämnesomsättningen?

   Nils-Georg Asp säger: Om du motionerar är det viktigt att inte äta alltför lite - bättre att gå ner lite långsammare.

rita säger: Jag äter både ganska stor lunch och stor middag. Har ett stillasittande jobb. Tränar ca 1 gång i veckan. Ska jag försöka äta mindre? Hur ska man minska suget efter mat?

   Nils-Georg Asp säger: Det viktigaste är att du anpassar mängden mat till hur mycket du tränar. Huvudmålen bör inte vara alltför stora. Det kan avar en fördel med något mindre huvudmål och istället lite större mellanmål. Om du fördelar maten på så sätt, blir du inte lika hungrig.

Lars säger: Hejsan! Jag har hört att om man efter en måltid äter en sockerbit, så ökar förbränningen, och att man på det viset lurar kroppen till att förbränna mer. Stämmer detta?

   Nils-Georg Asp säger: Nej, man kan inte öka förbränningen nämnvärt på det sättet.

fet säger: Vad ska man göra för att inte jojo-banta ?

   Nils-Georg Asp säger: Bantning måste vara långsiktig. Försök få grepp om hur mycket mat du behöver och hitta ett sätt som gör att du inte äter mer kalorier än du förbrukar.

Janne säger: Tjena. Vad tror du om de teorier som säger att ett relativt stort intag av omega 3 och 6 fettsyror kombinerat med ett högt proteinintag 2 gram/kg kroppsvikt och dag påverkar mängden fritt testosteron i kroppen? Många byggare tror ju stenhårt på metoden. Rekommendationen om ett protein intag på max 1,5-1,75 gram protein/kg kroppsvikt verkar ju inte stämma in på deras erfarenheter....De verkar på nåt sett anse att de får nytta av ett så stort intag som 3-4 gram/kg trots det begränsade upptaget. Janne/Idrottshögskolan.

   Nils-Georg Asp säger: Kroppsbyggare behöver lite mer protein, men kan få i sig detta med vanlig mat. Jag känner inte till studier beträffande omega 3 fettsyror och testosteronnivåer.

tess säger: Har du nåt ex. på flingor eller liknande som man kan ha till fil som det är lite socker i? För Special K verkar ju innehålla en del socker även om det står att det innehåller lite fett!

   Nils-Georg Asp säger: Det finns många müslisorter med lågt sockerinnehåll. Men mängden socker från måttligt sötade flingor blir inte så stor, om du tex jämför med läsk eller godis.

pepe säger: Tjenixen! Vilken gå-ner-i-vikt metod rekommenderar du?

   Nils-Georg Asp säger: Det gäller att hitta sin balans mellan mat och motion. Det finns många metoder, det viktiga är att du hittar en som passar dig.

Klas säger: Vad anser du om Paleolitisk kost (stenålderskost)?

   Nils-Georg Asp säger: En lite högre proteinmängd genom magra kött- och mjölprodukter och fisk kan bidra till mättnad. Men även spannmålsprodukter som man inte åt så mkt på stenåldern är viktiga, speciellt om de är fiberrika. Frukt och grönt, som man åt mycket av under stenåldern, är också viktigt. Inte minst om man behöver gå ner i vikt.

Ruben säger: Allt prat om att gå ner i vikt, men jag undrar vad man kan göra för att gå upp i vikt. Om man är onaturligt smal och känner att man vill gå upp i vikt men inte klarar det, för man känner att man inte klarar av att "trycka" i sig massa mat. Det går bara inte som alla säger att - ät! Vad kan man göra?

   Nils-Georg Asp säger: Svar till Ruben: Det beror på vad du menar med onaturligt smal. Det finns ju en stor normalvariation. Om du tror att det kan ligga någon sjukdom bakom bör du söka läkare.

säger: När förbränner kroppen de kolhydrater och fett jag äter idag? När lagras proteinet man äter?

   Nils-Georg Asp säger: Förbränningen sker ständigt. Man lagrar upp en liten reserv av kolhydrater och överskott omvandlas till fett. Man lagrar inte protein utan förbränner överskott.

karin säger: Är det rätt att jag om jag rört på mig mycket ka äta lite extra godsaker?

   Nils-Georg Asp säger: Ja det är riktigt. Ju mer man rör på sig desto mer plats har man för extra kalorier.

Publicerad: