Andas rätt – hitta lugnet

HÄLSA

Ge dig själv en bra start på dagen

Hitta ditt inre lugn med en yogainspirerad andningsövning. Det tar bara några minuter men gör gott hela dagen.

Sitt såhär:

Sitt med rak rygg längst ut på en stol, eller på knä på golvet med stjärten mot hälarna.

Steg 1

Sätt händerna i midjan och slappna av i axlarna. All andning sker genom näsan, med ett väsande, snarkande ljud som läggs långt bak i halsen. Blunda genom hela övningen. Låt bröstkorgen expandera när du andas in och gå tillbaks in mot kroppen när du andas ut, ungefär som en ballong. Sträva efter att andas långt ner i lungorna.

Ett varv ser ut så här:

Andas in medan du räknar till fyra.

Håll andan medan du räknar till fyra.

Andas ut medan du räknar till sex.

Håll andan medan du räknar till två.

Fortsätt och gör totalt åtta varv.

Sitt stilla med slutna ögon och observera hur du känner dig i cirka en halv minut.

Steg 2

Sätt tummarna i armhålorna och vinkla överarmarna vågrätt rakt ut från kroppen.

Slappna av i axlarna.

Gör totalt åtta varv.

Sitt stilla med slutna ögon och observera hur du känner dig i cirka en halv minut.

Steg 3

Sätt handflatorna på var sin sida om nacken och sträva uppåt med armbågarna. Håll armarna nära öronen Gör totalt sex varv.

Sitt stilla med ögonen slutna i någon minut och observera vad som händer i kroppen och i sinnet.

Läs också:

Catarina Rolfsdotter ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM