”Stå för den du är!”

HÄLSA

Lisbeth Stahre chattade med läsarna om KBT-metoden

Lisbeth Stahre säger: Hej! Ursäkta det lilla dröjsmålet - men nu är jag här och svarar gärna på era frågor.

säger: Vad är KBT metoden?

Lisbeth Stahre säger: Det är en terapimetod som fokuserar på hur vi tänker i olika situationer, och vilka känslor som de tankarna ger upphov till. Hur vi tänker och känner påverkar vårt beteende - alltså även ätbeteendet.

tjockisen säger: Jag känner mig lite lönnfet och det blir som en ond cirkel, blir bara segare o segare. Hur ska jag göra för o bryta mönstret

Lisbeth Stahre säger: Först måste du ta reda på varför du äter fel eller för mycket. Sedan skulle jag rekommendera dig att tänka efter i vilka sammanhang du gör det - finns det samband mellan hur din vardag ser ut och ditt ätmönster? Är det till exempel när du känner dig nedstämd som du äter för mycket? Men framför allt handlar det om att du måste vilja förändra ditt förhållningssätt till maten - annars är det inte så stor idé att ge sig in i det arbete som det innebär att ändra sina ätmönster.

Natalie säger: Måste man vara motiverad för att klara sig igenom KBT-metoden?

Lisbeth Stahre säger: Man måste alltid vara motiverad för att förändra ett ätbeteende. Det är du som ska göra jobbet - ingen annan kan göra det åt dig. Därför krävs det motivation.

twintip säger: Jag har märkt att vid depression äter jag lite, för jag inte känner hunger. Hur funkar KBT? Ska man bli deprimerad eller tvärtom?

Lisbeth Stahre säger: Jag utgår från att du väger för mycket. Förstår på din fråga att du äter mindre när du är ledsen - men hur ser det ut när du inte är ledsen? Viktigast för dig är kanske att ta reda på orsakerna till varför du blir deprimerad eftersom det påverkar ditt ätmönster. Är du ofta deprimerad finns det anledning för dig att söka hjälp för det för att komma tillrätta med orsaken.

madelen säger: hej! Jag förösker gå ner i vikt men misslyckas ständigt. Jag har 15 kg gå ner och har haft ätstörningar flera gånger och faller tillbaka ofta vid samband vid bantning. Hur får man hjälp`? De är ju såå lång väntetid överallt och ej har råd att bekosta privat.Hur kan man göra på egen hand för att bli fri ifrån detta och lyckas gå ner?

Mvh Madelen

Lisbeth Stahre säger: Min bok Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi vänder sig precis till personer som du, som har jobbat med sin övervikt under många år. Jag tror att du kan få hjälp med dina problem genom den.

säger: Jag äter mer när jag är ledsen. Hur ska jag tänka då?

Lisbeth Stahre säger: Det är ett vanligt mönster. Du kompenserar dina negativa känslor med mat - känner du dig ledsen blir ätandet en form av tröst och du slipper tänka på det som är tråkigt. Så gör vi alla någon gång då och då, men gör du det så ofta att du blir överviktig finns det anledning för dig att ta reda på orsakerna till varför du är ledsen. Det är en av nycklarna till att förändra ditt ätbeteende.

Misan säger: Jag har varit överviktig nästan hela mitt liv och har testat de flesta metoder. KBT-metoden låter intressant men klara man det själv eller måste man ha hjälp? I så fall, finns det utbildade terapeuter man kan söka hjälp hos?

Lisbeth Stahre säger: Det är inte så många vårdcentraler som använder sig av KBT-metoden ännu, men du kan vända dig till sjukhus eller privatpraktiserande KBT-terapeuter för att få hjälp. Tyvärr är väntetiderna ofta mycket långa. Min bok är en självhjälpsbok och särskilt anpassad för överviktiga - kanske kan du få hjälp genom den.

Ru säger: Hej! Hur vet man vilka terapeuter som arbetar enligt KBT-metoden?

Lisbeth Stahre säger: Om du ringer till sjukhusen, så fråga efter KBT-terapeuter. Letar du i Gula sidorna så brukar det stå utsatt.

säger: Vad ska man tänka då, istället för att äta?

Lisbeth Stahre säger: Jag tycker att du ska ta reda på vad det är som gör att du just nu vill äta - eller äta för mycket. Är det något som hänt under dagen som gör att du vill ha något att stoppa i magen? Ofta är det något som har hänt i vardagen som styr. Kan du identifiera orsaken är det lättare att låta bli att äta det där du inte behöver. Nästa steg är att göra något åt orsakerna.

Moderator säger: Ok, då tar vi sista frågan!

Sana säger: Handlar KBT-metoden om en tillfällig diet, eller handlar det mer om att lägga om hela livsstilen?

Lisbeth Stahre säger: Övervikt handlar inte om mat i första hand, utan om känslor. Det gäller därför att ta reda på vilka känslor det är som gör att du äter för mycket. Ofta är det så att överviktiga har en skamfilad självkänsla - och att kunna se sig själv som ansvarig för sitt liv, känna att jag duger som jag är oavsett hur tjock eller smal jag är är bärande i den här metoden. Det är alltså ingen diet.

Moderator säger: Stort tack till Lisbeth Stahre och till er som ville chatta!

Lisbeth Stahre säger: Tack ska ni ha! I dag talar vi så mycket om vikten av att vara smal - men tänk efter om du verkligen behöver gå ner i vikt, och om du verkligen vill det. Vill du det tror jag att du kan få hjälp av min bok, men gå inte på den allmänna bilden av att man måste vara smal för att duga. Stå för den du är!