Fem dagars träning viktigt för hjärtat

Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Träning fyra till fem dagar i veckan är optimalt för att hålla kroppens centrala artärer i trim, enligt en ny studie. Arkivbild.
HÄLSA

Att motion är bra för hjärtat är ingen nyhet.
Men det gäller att besöka gymmet ofta.
En ny studie visar nämligen att du behöver träna fyra till fem gånger i veckan om du vill få en bra effekt även för de stora artärerna.

Känner du dig duktig för att du lufsar runt i joggingspåret två gånger i veckan? Dessvärre räcker inte det för att hålla kroppens centrala artärer i fin form, visar en ny studie, publicerad i den vetenskapliga tidskriften The Journal of Physiology.

I stället krävs 30 minuters träning fyra till fem dagar i veckan för att se till att kroppens största artärer inte styvnar med åren. Samma ansträngning två till tre gånger i veckan hjälper bara till att trimma mellanstora artärer, enligt forskarna.

102 personer ingick

102 personer över 60 år ingick i studien och delades in i tre olika grupper, beroende på hur mycket de tränat under livets gång. Resultat: bland de som tränat mycket såg både de medelstora och centrala artärerna fina ut, till skillnad från de som tränat mindre.

Forskarna vill dock slänga in en brasklapp: Studien har inte tagit hänsyn till faktorer som kost och social bakgrund, vilka i sig kan påverka artärernas tillstånd.

Behöver röra oss mer

Att vi rör oss för lite, för att bibehålla god hälsa, är något man konstaterat även i tidigare studier. Förra året kom en svensk studie som inriktade sig på barn och ungdomar.

Enligt de rekommendationer som är antagna av svenska läkaresällskapet behöver barn och ungdomar ägna sig åt pulshöjande motion och träning minst 60 minuter dagligen för att få positiva hälsoeffekter. Då räknar man all rörelse från gymnastik i skolan till promenader och fritidsaktiviteter. Men enligt studien var det få svenska barn och ungdomar som nådde upp till den. Endast 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna når rekommendationen om fysisk aktivitet, skriver centrum för idrottsforskning.

ARTIKELN HANDLAR OM