Maten

HÄLSA

Tänk på vad och när du äter

Foto: Ät mycket långsamma kolhydrater.

Det finns flera typer av trötthet som kan kopplas till mat. Enkla sockerarter, så kallade ”snabba” kolhydrater (läsk, socker, godis, kex) tas upp tidigt i magsäcken och början av tarmen och påverkar blodsockret direkt efter en måltid.

Fibrer och mer komplexa sockerarter, ”långsamma” kolhydrater, har en mer utdragen effekt på blodsocker, eftersom de tas upp längre ned i tarmen. Kroppen reagerar på förhöjt blodsocker med att avge insulin för att jämna ut blodsockernivån. För mycket insulin snabbt, som följer på ett alltför stort intag av snabba kolhydrater, sänker blodsockret för snabbt och du får en rejäl svacka. En annan kritisk period är när du ätit dig övermätt på fettrik mat. Du blir trött när kroppen skall ta hand om en stor mängd näringsämnen och energi (kalorier) på en gång.

På grund av mörkret bildas hormoner som gör att vi vill äta mer än vanligt under vintern. En ensidig kost kan leda till bristsjukdomar, till exempel järn- och B-vitaminbrist, som gör dig orkeslös.

Gör så här:

Ät långsamma kolhydrater, till exempel fiberrikt bröd, gröt, mjölk, banan och flingor, i början av dagen, kroppen vill ha frukost (helst kolhydrater) efter nattens sömn och fasta. Till skillnad mot snabba kolhydrater ger de kroppen en jämn blodsockernivå. Ska du äta sötsaker, gör det i samband med en måltid för att undvika frosseri.

Varierade måltider jämnt spridda över dagen – ät 3 - 6 gånger per dag - är a och o för att du ska känna dig alert. Undvik även att äta för stora portioner. Använd gärna matcirkeln för att kontrollera att din kropp får i sig alla näringsämnen. Se också till att hålla vätskebalansen – uttorkning gör dig försvagad – men överdriv inte. Du behöver få i dig 2 – 3 liter vatten per dag, medräknat det vatten som finns i mat och dryck.

Nneka Amu