Din mentala hälsa

HÄLSA

Du kan inte göra allt på en gång

Foto: Prioritera även avkopplande saker.

Vardagen är stressig för de flesta. Upp tidigt på morgonen, lämna och hämta barnen i skolan, laga mat, diska, tvätta, hjälpa till med läxläsning, ringa viktiga telefonsamtal, packa barnens skolväskor...

Insikten om att du aldrig kommer att nå slutet av måste-göra-listan är både stressande och mentalt nedbrytande. Men du ser ingen annan väg ut ur ekorrhjulet än att fortsätta kämpa på i samma hysteriska tempo.

Gör så här:

Acceptera att du lagt ribban alldeles för högt. Gör en prioriteringslista över saker (nödvändiga, roliga, tråkiga, avkopplande) som ska göras och var noga med att följa den.

Inse att du inte kan göra allt på en gång och att det inte är kört för det. Det dyker upp nya möjligheter längre fram.

Det är ingen katastrof om du börjar på vattengympan eller körsången efter påsk i stället.

Långsiktiga planer är lättare att hålla och du slipper känslan av att ännu en gång ha misslyckats med dina föresatser. Undvik att stänga ute omvärlden, hur trött och modlös du än känner dig.

Isolering är en av de viktigare anledningarna till att människor blir utbrända.

Nneka Amu