Träning

Så väljer du rätt på julbordet

avHelena Utter

Det här kan du äta enligt just din diet

GI, VIKTVÄKTARNA eller LCHF?

Julens fröjder och fester är här.

Och därmed frestelserna.

För den som följer en diet kan de dignande julborden bli en svår prövning.

Men lugn, våra experter hjälper dig att välja rätt.

Det är kanske inte så svårt att räkna ut att den som behöver passa på vikten ska lämna skålarna med skumtomtar, knäck och ischoklad i fred.

Men även den som inte är en utpräglad gottegris finner sig ofta ha ätit allt för mycket.

”Funkar otroligt bra”

Ändå är de flesta av julbordets frestelser inte så skadliga för vikten.

– Det allra mest funkar otroligt bra, säger LCHF-experten och läkaren Andreas Eenfeldt.

Buffén har den fördelen att du kan välja.

– Med lite kunskap går det välja smart. Men risken är buffébeteendet där man går inte bara en eller två, utan kanske tre, fyra rundor, säger Ola Lauritzson, GI-expert.

Problemet: mängden

Även Karin Nileskog på Viktväktarna påpekar att det ofta är mängden som är problemet:

– Den stora faran är att man tar av varje rätt. Och även om man bara tar lite, så blir det summa summarum för mycket, säger hon.

Foto: VIKTOR JOHANSSON
”Bestäm dig för att bara gå två varv”, säger Ola Lauritzson. För den som har koll på GI är julbordet inget problem, menar GI-gurun.

GI: ”Fiska upp sillen – och var inte alltför petig”

Fiska upp sillen ur de den sockriga senapsinläggningen och byt vörtbrödet mot knäckebröd.

   I övrigt finns det gott om mat som passar GI-­ivraren.

   – Julbordet brukar inte vara något problem för dem som har lite kunskap, säger GI-experten Ola Lauritzson.

   Tumregeln är att undvika sådant som får blodsockret att rusa, det vill säga det som innehåller socker och vetemjöl. Så ta det lugnt med potatisen och rata helst glögg, must och julgodis. Men viktigaste tipset handlar inte om vad du äter:

   – Problemet brukar vara det klassiska buffébeteendet; vi går tre, fyra vändor och äter helt enkelt för mycket. Bestäm dig för att bara gå två varv och välj det du tycker är godast. Då behöver du inte vara allt för petig, säger Ola Lauritzson.

TA MYCKET AV:

Skinka

Köttbullar (med hög köttprocent)

Prinskorv, korv (med hög köttprocent)

Lax

Lutfisk

Sill (men skeda inte upp av inläggningen till senaps- och vitlökssillen!)

Rödkål, grönkål, långkål

Dopp i grytan (själva buljongen)

Ost

Nötter, mandlar

Torkad frukt

Rostbiff

Kalkon

Kalvsylta

TA LITE AV:

Sillsallad

Janssons frestelse

Kokt potatis

Brunkål

Knäckebröd

TA INGET AV:

Vörtbröd

Hovmästarsås

Risgrynsgröt

Pepparkakor

Knäck, ischoklad, godis

Glögg

Julöl

Julmust

ERSÄTT:

Byt glögg mot glühwein – varmt rött vin med kryddor.

Byt julöl mot lågkolhydratöl.

Foto: ANDREAS HILLERGREN
”Den stora faran är mängden mat”, säger Karin Nileskog, som tycker att du gott kan unna dig lite på julen.

VIKTVÄKTARNA: ”Bestäm vad som är jul för dig”

Har du längtat efter rödkål, skinka eller risgrynsgröt hela året?

   Då ska du tillåta dig att äta det på jul, tycker Karin Nileskog, kostansvarig på Viktväktarna.

   – Vår filosofi är att allt och inget är förbjudet. Den stora faran är mängden mat. Det finns så många sorter så en liten portion av varje blir det summa summarum väldigt mycket, säger Karin Nileskog.

   Hennes tips är att börja med en rekognoseringsrunda vid buffén – och sedan hämta det du verkligen gillar.

   – Mitt tips är att skippa ­alla röror, rödbetssallad och sånt som man inte vet exakt vad det är i. Och att begränsa dryckesintaget. Det är lätt gjort att dricka många onödiga kalorier, säger Karin ­Nileskog och tillägger:

   – Men det är inte mellan jul och nyår vi blir tjocka och grundlägger dåliga mat­vanor, utan mellan nyår och jul.

TA MYCKET AV:

Skinka

Lax

Lutfisk

Sill (i klara vätskor)

Rostbiff

Kalkon

Kalvsylta

TA LITE AV:

Köttbullar

Prinskorv, korv

Rödkål, brunkål, grönkål, långkål

Dopp i grytan

Ost

Nötter, mandlar

Kokt potatis

Vörtbröd

Janssons ­frestelse

Hovmästarsås

Risgrynsgröt

Sillsallad

Rödbetssallad

TA INGET ELLER PYTTELITE AV:

Pepparkakor

Knäck, ischoklad, godis

Glögg

Julöl

Julmust

Snaps

Torkad frukt

ERSÄTT:

Byt julgodis och kakor mot klementiner, torkad frukt, mandlar eller nötter.

Byt all dryck mot ett glas must/alkohol och sedan bara bordsvatten.

Foto: FREDRIK KARLSSON
”En liten klick Jansson gör ingen skada”, säger läkaren och LCHF-förespråkaren Andreas Eenfeldt.

”LCHF bästa dieten vid julbordet”

LCHF är den bästa dieten man kan tänka sig vid julfirandet.

   Det menar läkaren Andreas Eenfeldt.

   – Den mesta maten funkar otroligt bra. När det finns så himla mycket gott kan man äta sig mätt med gott samvete. Och när man är mätt blir det lättare att låta bli sötsakerna, säger han.

   LCHF:aren låter bli allt bröd, öl och potatis, men festar loss på fet fisk, feta ostar och proteinrikt kött.

   – En liten klick Jansson gör ingen skada. Men den som vill vara strikt gör en egen variant med till exempel blomkål i stället för potatis. Det går också göra eget julgodis med mindre socker, till exempel med sukrin – även om jag inte brukar rekommendera sukrin, säger Andreas Een­feldt och tillägger:

   – Själv tänker jag äta ­lite Jansson på julafton.

TA MYCKET AV:

Skinka

Köttbullar (med hög köttprocent)

Prinskorv, korv (med hög köttprocent)

Lax

Lutfisk

Sill (men skeda inte upp av inläggningen till senaps- och vitlökssillen!)

Rödkål, grönkål, långkål

Dopp i grytan (själva buljongen)

Ost

Nötter, mandlar

Rostbiff

Kalkon

Kalvsylta

TA LITE AV:

Brunkål

Snaps

TA INGET AV:

Kokt potatis

Janssons frestelse

Vörtbröd, bröd

Hovmästarsås

Risgrynsgröt

Pepparkakor

Knäck, ischoklad, godis

Glögg

Julöl

Julmust

Torkad frukt

ERSÄTT:

Byt glögg och julöl mot rött vin, torrt vitt vin eller en snaps.

Byt Janssons på potatis mot Janssons på blomkål.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Kom i form

Jul