”Livet tar inte slut med semestern”

Av: Catarina Håkansson

Publicerad:
Uppdaterad:

Hälsa

Men det är guld värt att landa mjukt tillbaka på jobbet

Ta det lugnt. Prioritera. Varva ner och förläng semesterkänslan – med semester.

De råden får alla som har slut på semester och börjar jobba idag.

– Livet är inte över bara för att man börjar jobba, säger stressexperten Dan Hasson.

Stressexperten Dan Hasson.
Stressexperten Dan Hasson.

Förhoppningsvis varar sommaren längre. Men i dagarna tar semestern slut för många av oss.

Hur ska vi klara av att gå tillbaka till jobbet igen, utan att tappa semesterlugnet och bryta ihop med en gång?

Aftonbladet.se har bett Dan Hasson, forskare vid Karolinska institutet och Stressforskningsinstitutet att lista sina bästa tips.

✓ Njut och förläng semestern

”Sista dagen på semestern ska man passa på att njuta så mycket man kan. Och det ska man fortsätta med. Livet är inte över bara för att man börjar jobba.

Man ska göra saker för att förlänga semesterkänslan. Planera in härliga aktivitet och gå lite tidigare från jobbet. Man kan till och med åka bort helgen efter att man börjat jobba.”

✓ Börja mitt i veckan

”Ett av de bästa råden är att börja mitt i veckan så att det blir nära till helgen. Börja en onsdag eller torsdag.”

✓ Sänk förväntningarna

”Den största fällan är att man har för höga förväntningar och att man piskar sig för hårt.

Man tror att man ska vara lika effektiv som när man slutade.

Påminn dig själv om att du kan vara lite ringrostig. Hjärnan vänjer sig vid semester. Redan efter några timmars aktivitet anpassar sig hjärnan kemiskt. Efter två tre veckor har hjärnans fysiskt anpassat sig.

Om man har ett intellektuellt stimulerande jobb tar det tid att veva igång hjärnan om man bara legat på stranden. Man kanske inte kan prestera på topp det första man gör.

Har man för höga krav blir man lätt besviken och börjar med negativt självprat. ”Jag klarar inget och ändå har jag precis vilat.”

Man kanske klarar att börja som ett startskott när man är 20. Men med åren behöver man längre startsträcka.

Alla är inte uppvilade efter semestern och då kan det vara ännu större anledning att ta det lugnt i början.”

✓ Varva ner

”Är man på en arbetsplats där chefen inte har förståelse för att man vill börja lugnt är det desto viktigare att kunna varva ner, också för att förlänga känslan av semester.

En övning som fungerar bra är en ögonövning. Rör ögongen upp, ner, till sidorna, på diagonalen och till sist i cirklar. Tio gånger åt varje håll. Då varvar man ner på ett par minuter hur stressad man än är. Det kan vara ett sätt att varva ner direkt efter fullspäckad introduktionsdag.”

✓ Smygstarta med att rensa mejlen

”Om du vet att du får extremt mycket mejl är det inte förbjudet att rensa på semestern om du känner att du blir lugnare av det.

Eller ta ett par halvdagar så att du bara kan rensa bort. Så inte så mkt på en gång.”

✓ Prioritera

”Öva dig på att prioritera om du har för mycket att göra och inte vet var du ska börja. Bestäm vad du måste göra och vad du kan vänta med och rangordna.

Lista allt du ska göra. Bestäm att ”jag ska göra de här två sakerna idag”. Hinner du mer blir det en bonus.

Skriver du upp saker får du en starkare känsla av kontroll och det är det viktigaste ur ett stressperspektiv.”

✓ Ge dig själv positiv uppmärksamhet

”Bocka sedan av och uppmärksamma det du gjort så att det inte känns oöverstigligt med allt som ligger i hög.

När du bockar av listan blir det en positivt uppmärksamhet som blir en kick.”

✓ Byt jobb

”Många pratar om jobbångest. Men handlar det bara om att man vant sig vid semesterlivet eller gillar man inte sitt jobb?”

✓ Spara lite semester

”En del forskare hävdar att man behöver tre till fem veckor för att slappna av. Men det är viktigt att anpassa det själv. Vissa behöver kortare tid, andra längre. Vissa behöver ta det lugnt, andra vara aktiva.

Men det kan vara bra att ha en veckas semester kvar, som buffert så att man har något att se fram emot.”

Publicerad: