3 övningar för snygga armar

Av: Johanna Björklunds

Publicerad:

Kavla upp ärmarna och axla styrkan!

Här är övningarna som trimmar dina armar och axlar – utan gym eller vikter.

Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

1. Spindeln

Gört: Placera händerna axelbrett isär i golvet, fött­erna snett bakom och nära händerna. Böj på armarna. Vila knäna på utsidan av armbågarna. Luta kroppen lite framåt och lyft fötterna från golvet och hitta bal­ans. Håll kvar positionen så länge du kan. Sätt ner fötterna eller om du vill utmana dig ytterliga – testa att sträcka ut benen bakåt så att du hoppar bak och kommer i plankposition. Vila och upp­repa en till två gånger. 

Här ska det ta: Axlar, armar samt balans och stabilitet.

Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

2. Lizard pushup

Gört: Börja i en hög planka på tå. För fram höger fot och placera vid höger hand. Böj samtidigt armarna och sjunk ner med hela kroppen nära golvet. Pressa dig upp till hög planka igen och sätt tillbaka foten. Upprepa med vänster ben och sedan höger, gör så många du kan med god teknik. Vila och upprepa igen en till två gånger.

Här ska det ta: Armar, axlar, bröst, bål och rörlighet i höften.

Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

3. Handstående armhävning

Gört: Stå på händer mot en vägg. Hitta balans, fötterna mot väggen och böj på armbågarna så att du sänker huvudet mot golvet. Gör en armhävning och pressa dig upp till raka armar igen. Det här är en riktigt tuff övning – börja med att lära dig att stå på händer och se armhävningen som en rolig utmaning!

Här ska det ta: Axlar, armar samt balans och stabilitet.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN