Forskare varnar för hajpad löpstil

1 av 6 | Foto: En av de senaste flugorna är så kallad barfota- (bilden) och framfotslöpning. På träningsforum vurmar hundratals för tekniken som ska ge löparen mer "studs" i steget.
HÄLSA

Framfotslöpningen har tagit Sverige med storm och snart slänger varenda Svensson av sig skorna innan de ger sig ut i löpspåret.

Men långt ifrån alla är rustade för det.

– Det finns en stor skaderisk för ovana löpare, säger Toni Arndt, professor i idrottsvetenskap på Gymnastik- och idrottshögskolan.

Tipsa | Aftonbladet

44-årige Örjan Mattsson, Nordingrå, springer i alla väder. I snårig skog, på fjällberg och i beckmörker.

– På vintrarna har jag inget val, det är ju mörkt dygnet runt här uppe, säger han och skrattar.

Nyligen sprang han High Coast Ultra, ett stentufft trettonmilslopp i utmanande terräng. Han fick bryta efter fyra mil eftersom han fick känningar i ett knä - men planerar att springa nästa år igen.

– Många frågar mig varför jag gör det här. Men om jag inte får springa på några dagar så börjar jag klättra på väggarna. Jag är nog lite beroende, säger han.

”Föredrar en mix”

Hemma i Nordingrå blir det minst fem löprundor i veckan, mellan en och fyra mil. Han har testat framfotslöpning några gånger - men aldrig blivit helt såld.

– Det är ju en ganska extrem teknik. Jag brukar springa barfota några varv på gräsmattan och har börjat använda lättare skor, men föredrar en mix av olika tekniker. Jag har säkert 12 olika springskor där hemma.

Ska ge ”studs” i steget

Han är en av många som anammat löpartrenden. I år sprang 31 389 Midnattsloppet i Stockholm. Göteborgsvarvet sålde slut på fyra månader.

En av de senaste flugorna är så kallad barfota- och framfotslöpning. På träningsforum vurmar hundratals för tekniken som ska ge löparen mer "studs" i steget.

”Kräver styrka”

Men tekniken är avancerad och långt ifrån alla klarar av den tunga belastningen på ben och fötter.

– Att springa på framsidan av foten kräver mycket mer styrka än annan löpning. Rent anatomiskt funkar det inte för alla, säger Toni Arndt, professor i idrottsvetenskap på Gymnastik- och idrottshögskolan.

Det vanligaste är skador på metatarsalbenen, som sitter mitt i foten. För hög belastning kan leda till svåra smärtor och svårläkta stressfrakturer i foten. Även muskelskador i hälsena eller vader är vanligt.

– Det farliga är när det blir en hajp. Det finns mycket pengar att tjäna i den här branschen och de som argumenterar för framfotslöpning vill att alla i hela världen ska anamma det. Det är viktigt att komma ihåg att löpning är individuellt och att det inte finns någon universell teknik som fungerar för alla, säger Toni Arndt.

”Ta det lugnt i början”

Men han avråder inte helt från framfotslöpning. All typ av löpning har positiva effekter för muskeluppbyggnaden och träningsformen leder generellt till få skador.

– Det finns inget rätt eller fel. Men om man är ovan och börjar springa fem mil framfotalöpning i veckan är det ganska logiskt att man blir skadad. Ta det lugnt i början och känn efter hur mycket du klarar av.

ARTIKELN HANDLAR OM

Löpning

Träning