Träningen

HÄLSA

Trötta ut dig så blir du piggare

Foto: Ladda med styrketräning inför styrelsemötet.

Regelbunden fysisk aktivitet fyller på dina energidepåer avsevärt. Tre träningspass i veckan à 30 till 60 minuter, på en medelnivå, kväver tröttheten och stärker ditt immunförsvar.

När kroppen utsätts för fysisk påfrestning frigörs också endorfiner, ämnen som har en både lugnande och smärtstillande verkan på din kropp.

Att börja dagen med någon form av fysisk aktivitet är ett utmärkt sätt att komma igång. För den som behöver ladda kraft inför ett viktigt möte är styrketräning ett bra alternativ.

Muskelarbete ökar könshormonerna som bidrar till att öka lusten och energin.

Gör så här:

Gå inte ut för hårt i början. Överträning har en negativ påverkan på immunförsvaret och gör dig mer mottaglig för infektioner.

Börja med att införa några enklare träningsmoment i vardagen: ta trapporna i stället för hissen, gå av några stationer tidigare och promenera hem, ta en rask runda till fots på lunchen. Därefter kan du successivt öka tiden och tempot.

Har du svårt att hitta motivationen? Påminn dig själv om att vardagen kommer att kännas mycket lättare när rutinerna väl sitter där. Var noga med att anpassa träningen efter din dagsform. Ta det lite lugnare de dagar du känner dig totalt slutkörd.

Nneka Amu