Kom i form till nyårsfesten!

Hälsa

Smal till nyår - special

Drömmer du om att bli pigg och vacker till nyårshelgen?

Glöm bantningstips och hysteriska träningsmetoder.

Den senaste metoden kallas för wellness.

Här är programmet som hjälper dig att komma i nyårsblåsan.

 V ill du vara fin till nyårshelgen? Komma i den fina klänningen som hänger i garderoben, men som sitter lite hårt över rumpan?

Lugn – det finns enkla knep som balanserar hela dig så att du får bättre proportioner och tonus i din kropp.

Och det handlar inte om bantning. Inget späkande, tråkiga menyer eller flåsande i motionsspåret. Det handlar om sunt förnuft och balans. Balans mellan kroppen, själen och livet.

Vi talar om wellness.

– Att vara smal är inte detsamma som att vara vacker eller att må bra. Det handlar om så många fler dimensioner än bara de fysiska. Att vara i balans i sin livssituation är en förutsättning för att du ska lyckas komma i form överhuvudtaget. Som att undvika stress, artificiell mat samt att ge sin kropp den träning man trivs med, berättar Yvonne Lin som är känd för att ha ha introducerat aerobics i Sverige.

Hon är dessutom tvåfaldig världsmästarinna i wushu, (gymnastisk kampsport från Kina) och har tagit ”det bästa ur två världar”, som hon själv uttrycker det.

Kalla det yin och yang eller öst möter väst och du får wellness.

Under trettio års tid har hon bedrivit praktisk träning och undervisning i hur man balanserar kroppen så att den blir stark och välmående. Och på hennes träningsinstitut Ylab i Stockholm hittar du följaktligen inte styrketräningsmaskiner i vanlig mening utan kroppsbalanserande pilatesmaskiner.

– Wellness innebär att du alltid utgår ifrån dig själv. Vad du vill uppnå och hur mycket du är beredd att ändra på i ditt liv.

– Det första du måste fråga dig själv är ”hur ser min livssituation ut?” och sedan agera utifrån det. Det kanske inte passar just dig att hålla på med yoga som är så poppis just nu. Då får du hitta på någon annan aktivitet som just du trivs med. Stress är nog den farligaste fettfällan vi kan hamna i. Eftersom stress väcker ett kampbeteende i oss stoppar vi i oss energirik föda för att klara av den förhöjda aktiviteten som pågår i kroppen. Vi är ju ”jagade” och urtidsmänniskan som finns inom oss vill värja sig mot faror och lagrar fett – speciellt runt magen, berättar hon.

– Sedan kan man väl säga såhär. Okej, att man frossar och dricker några glas vin , speciellt under julen. Who cares? Huvudsaken är att du inte lever så året runt. Det är då man kan få problem med sitt välmående, säger Yvonne Lin.

Tio snabba tips för att nå formen!

Agneta Elmegård

ANNONS EXTERN LÄNK

Hormonell balans: Så mår du bättre när hormonerna börjar svaja - läs mer här.

Wellness

Publisert:

Aftonbladet

/

Hälsa