Så delar du säng med alla sovtyper

Av: Elin Sundh

Publicerad:
Uppdaterad:

Du vaknar för femte gången av att din partner fortfarande har tv:n på. När du sedan ska smyga upp på morgonen irriteras han/hon av dina tända lampor. Är du och din partner olika sovtyper? Lugn, här är lösningen som hjälper er båda!

Snarkmaskinen

Symtom: Det finns inget ljud som stör så mycket och är så högt och irriterande som din partners snarkningar. Men att han/hon håller hela familjen vaken med snarkandet är inget denne vill kännas vid.

Lösning:

* Om det är möjligt, försök få din partner att sova på rygg. Det kan minska snarkandet.

* Få din partner att minska på alkohol innan läggdags. Att tänka på vikten är också ett sätt att förhindra snarkning.

* Om din partner har andningsuppehåll ska du kontakta läkare för att få snarkandet utrett. Han/hon kan lida av någon sömnsjukdom som exempelvis sömnapé.

TV-tittaren

Symtom: Din partner kan inte somna utan att tv:n är på. Ingen tv ingen sömn.

Lösning:

* Få din partner att pröva någon anna ljudmaskin som inte stör dig. Varför inte en iPod eller radio - med hörlurar.

* Det kan vara så att din partner vägrar sova med hörlurar av olika anledningar, i så fall kan ni prova att lyssna på avslappningsmusik, kanske ljudet av vågornas kluckande mot stranden. Vem vet, det kanske även kan verka sövande på dig?

Fläktsovaren

Symtom: Den här sömntypen behöver ljudet från en fläkt för att kunna somna. Gärna en med högt surrande och ännu bättre om den blåser er rakt i ansiktet.

Lösning:

* Välj en fläkt som inte låter så högt och som har inställningsbara nivåer.

* Ställ fläkten så långt bort ifrån dig du kan, på andra sidan sängen vid din partner. Då varken hör eller känner du fläktandet så tydligt.

* Om det är just ljudet som kommer från fläkten som din partner gärna somnar till, försöka att hitta ett likvärdigt ljud med lägre ljudnivå.

Skedsovaren

Symtom: Du vill ligga sked och vara riktigt nära men din partner vill ha stort utrymme i sängen. Det är inget personligt att han/hon inte vill ligga nära, bara en skillnad i vilken sovstil man föredrar. Men kroppskontakt, eller brist på det kan leda till misskommunikation. I värsta fall kan skedförespråkaren tro att den andra är arg och med sitt kroppspråk visar ovilja.

Lösning:

* Acceptera att ni har olika favoritsovstilar. Och att avståndet i sängen inte reflekterar din partners känslor för dig.

* Om du verkligen mår dåligt av att din partner inte vill sova nära dig så prata om det. Det är det enda sättet för dig att få reda på om bristen på kroppskontakt beror på din partners sömnpreferenser eller om det indikerar djupare problem i er relation.

Nattugglan eller morgonlärkan

Symtom: Du gillar atta vara uppe sent och ligga och dra dig på morgnarna medan din partner somnar i soffan till nio-nyheterna och kliver utan problem upp i gryningen. Eller vice versa.

Lösning:

* Om din partner är en nattuggla, låt en nattlampa vara på hela natten så att han eller hon lätt kan hitta till sängen utan att famla och ramla i mörkret och därmed väcka dig.

* Om din partner är en morgonlärka, sätt en dimmer på sovrumslampan så att det är ett lagom behgaligt ljus när han/hon stiger upp. Ett mjukt ljus som inte väcker sömntutan i onödan.

Källa: Revoloutionhealth

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN