Spänn bålen!

HÄLSA

5 övningar som är bättre än situps

Situps i all ära, men det finns andra övningar som är både roligare och mer effektiva. Testa dessa!

Foto: 1.

1. Planka med hantelrodd

Placera ett par hantlar ungefär axelbrett isär på golvet. Greppa tag i dem och ställ dig i en stabil armhävningsposition. Spänn magmusklerna och dra den högra hanteln mot ditt bröst så att armbågen lyfter mot taket. Gå tillbaka till utgångsposition och gör samma sak med vänster arm.

Foto: 2.

2. Bergsklättraren

Ställ dig i plankan med spänd mage och rak nacke. Lyft ett knä och för det i riktning mot bröstet. Kom tillbaka till utgångsposition och lyft sedan det andra knät. Gör gärna övningen med ett högt tempo för att få upp pulsen, men se till att du inte tappar dina raka hållning. Rumpan ska inte vara uppe i taket!

Foto: 3.

3. Liggande benlyft

Lägg dig på rygg med raka ben och händerna under svanskotan. Håll fötterna tätt ihop och aktivera magmusklerna medan du lyfter benen tills din kropp formar en 90-gradersvinkel. Sänk dem sakta men säkert ner mot golvet igen utan att svanka för mycket med ryggen.

Foto: 4.

4. Planka med lyft

Stå i armhävningsposition med fötterna höftbrett isär och tänk på att ha en stark bål och rak rygg. Lyft höger arm och vänster fot samtidigt. Försök hitta balans och jobba med att stabilisera kroppen. Stå kvar så länge du kan med god teknik innan du byter du arm och ben.

Foto: 5.

5. Russian twist med vikt

Sätt dig ner med lätt böjda ben och hälarna i marken framför dig (eller håll dem uppe i luften om du vill utmana dig ännu mer). Håll en medicinboll/hantel/viktplatta/kettlebell i händerna och sträck på ryggen och luta dig bakåt i ungefär 45 grader. Se till att hålla ryggen rak och stabil hela tiden och börja sedan flytta vikten från höft till höft.

Jonna Karvonen

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning