”Fundera inte så mycket – gör det bara”

HÄLSA

Nu är våren här och det är hög tid att snöra på sig träningsskorna. Löpning och powerwalk är enkla och effektiva sätt att komma igång med träningen efter den långa vintern. Här ger Aftonbladets motionscoach Shirin Rågby Djavidi sina bästa kom igång-tips:

1. Varva jogging med raska promenader om det känns tufft i början. Huvudsaken är att du kommer ut och rör på dig.

2. Fundera inte så mycket – gör det bara. Snöra på dig skorna och stick ut i löparspåret. Du får både suverän träning och frisk luft.

3. Se till att ha riktigt bra skor. Det är a och o. Gå till en butik där de är specialiserade på löpning.

4. Skynda långsamt. Jämför dig inte med någon kompis som har löptränat hela sitt liv. Utgå alltid från dina egna förutsättningar.

5. Sätt upp mål. Exempelvis att du ska orka springa fem kilometer på 30 minuter. Men innan du hinner dit sätter du upp delmål. Börja med två kilometer och jobba dig uppåt.

6. Ta med dig en kompis och jogga tillsammans för att peppa varandra. Det är svårare att hitta på ursäkter när ni är två.

7. Ha skön musik i öronen. Det kan göra mycket för motivationen.

8. Köp någon kul topp eller löpartajts. Det är både lättare, skönare och roligare att springa i ett par bra tajts än ett par gamla pösiga mysbyxor.