Dansa dig i form

HÄLSA

Kom i form med kickar, snurrar, flärd och glamour. Dans är ett snabbt och roligt sätt att trimma figuren. - Du får snygga benmuskler, lovar Charlotte Sinclair, danspedagog.

1 av 2 | Foto: Linda Isaksson har ett passionerat förhållande till dansen.

Att dansa loss på Finlandsfärjan är förstås träning det också. Men den som verkligen vill förena nytta med nöje går en kurs i tävlingsdans - en garanterad genomkörare för hela kroppen.

- Det är bra allroundträning för alla muskler och ger dessutom bra kondition, säger Charlotte Sinclair, danslärare vid Din dansskola i Göteborg.

Olika danser ger olika effekt

Beroende på vilken danstyp du väljer får du olika effekt. Vissa inriktningar, som discodans, ställer höga krav på smidighet och styrka. Salsa och samba, båda latinodanser, gör susen för hållning och balans.

- Eftersom de skiljer sig åt kan det vara bra att blanda. Jag tycker att det är lagom att dansa två, tre gånger i veckan, säger Charlotte Sinclair.

Ett har dock alla dansgrenar gemensamt: de ger bättre kroppskontroll och därigenom också ökat självförtroende. Att du samtidigt får en träningskompis är ytterligare en bonus.

- Dans ger mycket socialt. Man lär sig att kommunicera med varandra, säger Charlotte Sinclair.

Är dans bra motion för att forma kroppen?

- Absolut! Det är mycket stretching så du får långa, snygga muskler. Eftersom du bygger upp kroppen bara med hjälp av din egen tyngd blir det inga "klumpiga" bodybuildar-muskler.

Är det verkligen bra att träna i högklackat?

- Alla danser kräver inte högklackat. Men det är mest en träningssak. Man kan lära sig att dansa i höga klackar med övning, det handlar mest om att spänna vadmusklerna under tiden, säger Charlotte Sinclair.

Sara Milstead

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning