Så klarar du festen

HÄLSA

- utan kaloriångest

Sommar och högtid för kalas, partyn och fester.

Härligt härligt men farligt farligt.

För dig som har kommit i form under våren kan det till och med kännas som en katastrof med alla lockelser.

Men det behöver det inte vara. Följ bara Viktklubbs smarta feststrategier.

Med lite planering kan du äta och njuta utan att oroa dig för att kilona åter ska smyga sig på.

Din bästa strategi för festen ser ut så här:

PÅ FÖRMIDDAGEN:

Grunda med en bra frukost. Ät frukt till mellanmålen. Ät en bra lunch.

Framgånsformel: Kom inte utsvulten till kalaset.

PÅ FESTEN:

Måttlighet är ditt ledord. Unna dig det du är sugen på i små mängder.

Framgånsformel: När det serveras många onyttigheter - ät bara av det du tycker bäst om och skippa det övriga.

Ät dig aldrig mer än mätt.

DAGEN EFTER:

Dagen efter är det lätt att känna sig pluffsig. Ställer du dig på vågen kommer den förmodligen att visa att du gått upp i vikt. Men det betyder inte att du blivit fetare! Snarare håller du mer vatten i kroppen än vanligt. Festmaten är ofta både saltare och mer kolhydratrik än din vanliga mat.

När kroppen hunnit smälta festmaten försvinner både den och det extra vattnet av sig själv.

Framgångsformel:

Återgå till dina vanliga rutiner redan dagen efter.

De vanligaste misstagen och hur du undviken dem

Läs mer:

Camilla Porsman