Ståndet - en hälsobarometer

avMaria Wångersjö

Publicerad:
Uppdaterad:

Slaknad kan vara första tecknet på hjärt-kärlsjukdom

Står den inte som förr?

Då kan det vara läge att gå till doktorn.

Inte nödvändigtvis för att få Viagra - utan också för att problem med erektionen kan vara ett första tecken på en allvarlig sjukdom.

Stefan Arver, överläkare på Centrum för andrologi och sexualmedicin på Karolinska.

Svenska män tar ofta 4-5 år på sig att söka hjälp för impotens, eller erektil dysfunktion som det numera oftast kallas.

Det många inte känner till är att det inte bara är sexlivet som blir lidande. Försämrad eller utebliven erektion är ofta ett tidigt tecken på hjärt-kärlsjukdom eller diabetes - sjukdomar som behöver behandlas, och där det finns mycket att vinna på tidig upptäckt.

- Man ska vara medveten om att erektionsproblem kan vara ett tidigt tecken på en hjärt-kärlsjukdom, som om några år kan visa sig på något mer livshotande sätt. Män med erektionsstörningar har en betydligt ökad risk för hjärtinfarkt, säger Stefan Arver, överläkare på Centrum för andrologi och sexualmedicin på Karolinska.

Tidigt tecken

Det som händer när penis styvnar är att svällkropparna fylls med blod. Det sker genom att blodkärlen, som mestadels är ihopdraga, vidgar sig. Om kärlen inte är i bra skick är det svårt att få till stånd den kraftiga blodflödesökning som krävs. Försämrad eller utebliven erektion kan därför vara ett tidigt tecken på att kärlen inte är på topp.

Det kan till exempel bero på högt blodtryck, som beror just på att kärlen är för sammandragna och inte kan slappna av.

Eller på höga halter blodfetter, som i sig stör kärlens funktion och som i förlängningen även orsakar åderförkalkning.

Eller på höga blodsockerhalter, som även de försämrar kärlens funktion.

Den goda nyheten är att problemen är behandlingsbara, om man bara söker vård i tid. Det finns effektiva läkemedel mot både hjärt-kärlsjukdom och diabetes. Kost och motion kan dessutom göra mycket stor nytta - ibland lika stor som, eller till och med större än, mediciner.

Men kan erektionsproblem inte ha psykiska orsaker också?

- Man brukar säga att det för en tredjedel av alla män är rent fysiskt, och för en tredjedel är det rent psykiskt. För en tredjedel är det en blandning, säger Stefan Arver.

Ett sätt att ta reda på om erektionsstörningen har fysiska eller psykiska orsaker är att kontrollera om de nattliga erektionerna fortfarande fungerar som de ska. De är kroppens sätt att hålla erektionsförmågan igång.

- Man kan kalla det för ett slags träningsprogram. Om man inte har de här regelbundna erektionsövningarna får man en gradvis förändring av vävnaderna, så att de övergår från att vara glatt muskulatur till stram bindväv, förklarar Stefan Arver.

De nattliga stånden varar oftast en halvtimme eller timme under de sömnfaser som kallas drömsömn. Har man normala drömsömnserektioner kan man vara ganska säker på att nerver, kärl, vävnad och hormonbalans är i ordning.

Morgonstånd

Däremot tycker inte Stefan Arver att man ska fästa för stor vikt vid just uteblivet morgonstånd.

- Morgonståndet är lite lurigt. Det är egentligen den sista nattliga erektionen. Det beror på att man ofta vaknar i en drömsömnfas. Men vaknar man till en väckarklocka behöver ju inte det sammanfalla med drömsömnen. Och ju äldre man är, desto mindre drömsömn.

De flesta som drabbas av erektil dysfunktion väntar länge med att söka hjälp. Många hoppas att det ska gå över eller försöker tränga bort det. Det finns också en hög tröskel för att prata om sexuella problem på vårdcentralen.

- Det är ett känsligt område, väldigt privat. Men det är en av kroppens funktioner, och en viktig del av livet. Man möter en professionell människa. Det är det här sjukvården är till för.

Stefan Arver uppmuntrar dem som lever i en relation att söka hjälp som par.

- Det är ofta två som är involverade - det är en gemensam problematik. Det är väldigt bra att samarbeta kring ett sådant här projekt. Det ger ofta bättre behandlingsresultat.

Behåll ståndet livet ut

Knepen som minskar risken att drabbas

Håll dig och din kropp ung

Ålder är en riskfaktor - men främst för att stigande ålder ökar risken att drabbas av de sjukdomar som har impotens som biverkning.

Åtgärd: Det finns visserligen inget ungdomspiller, men se till att behandla ålderskrämporna och låt ingen inbilla dig att du automatiskt förlorar erektionsförmågan bara för att du blivit till åren. Sök vård om du lider av erektionsproblem - läkemedlen är effektiva för såväl yngre som äldre män.

Håll vikten

Övervikt är en riskfaktor. Övervikt ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och för rubbad hormonbalans. Bägge påverkar förmågan till erektion.

Åtgärd: Håll vikten, eller försök gå ner i vikt om du är överviktig. Går du ner i vikt kan du få en normal hormonbalans igen, och minska risken för hjärt-kärlsjukdom.

Rök inte

Rökning försämrar hjärt-kärlhälsan, som är central för erektionsförmågan.

Åtgärd: Sluta röka, så kan du återfå erektionsförmågan, eller förbättra den funktion du har.

Håll igång

Studier har visat att 45 minuters promenad 3-4 gånger i veckan minskar risken att drabbas av erektionsproblem med 70 procent, räknat över en åttaårsperiod.

Åtgärd: Ägna dig åt regelbunden motion.

Sov gott

Sömnstörningar, exempelvis orsakade av sömnapné eller medicinering, kan göra att perioderna med drömsömn blir färre under natten. Och det är under drömsömnen som kroppen kör sina "träningspass" i form av nattliga erektioner. Utan de regelbundna erektionsövningarna kan glatt muskulatur bli till stram bindväv, och det blir svårare att få erektion. Även av andra anledningar är det viktigt med en god nattsömn

Åtgärd: Diskutera eventuella sömnproblem med en läkare. Har du ingen möjlighet att förbättra din sömn - se till att köra egna "träningspass" någorlunda regelbundet.

Håll koll på hälsan

Flera av sjukdomarna som ger försämrade eller uteblivna erektioner har inga direkta symtom - exempelvis högt blodtryck och höga blodfetter. De kan behandlas - men då krävs det att de upptäcks först!

Åtgärd: Se till att göra hälsokontroller, och sök hjälp om erektionsproblemen håller i sig.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Kom i form